Smidigare resor med ny pendel

NYHETER. Den nionde december stannar pendeln för första gången i Knivsta. Då börjar trafiken rulla på SL:s och UL:s nya pendeltågslinje mellan Uppsala och Älvsjö. Knivstabor som pendlar till Stockholm kan räkna med en smidigare resväg, enligt företagen.

Knivsta2014-02-18 15:52

 Den nya pendeltågslinjen, som ska gå via Arlanda, har diskuterats länge. Allt pekar på att den blir verklighet i december. Tågen kommer att stanna på alla pendeltågsstationer mellan Älvsjö och Upplands Väsby, och fortsätta till Arlanda, Knivsta och Uppsala.

Målet med SL:s och UL:s gemensamma satsning är att öka det kollektiva res­andet över länsgränsen.
– Det är ju många i Uppsala och Knivsta som jobb­ar i Stockholm. Det är en typisk kategori där man i dag i stället tar bilen, säger Karin Crawford, pressekreterare på SL.

I och med starten för den nya pendeln upphör Upptågets trafik mellan Uppsala och Upplands Väsby. För Knivstabor som pendlar till orter söder om Väsby innebär det att man slipper byta tåg där, och i stället kan åka raka vägen.
– Det har ju varit ett orosmoment för många att missa sin anslutning vid förseningar, säger Karin Crawford.

I dag tvingas många Knivstapendlare att stå på tågen. Det ska det bli ändring på nu.
– Det är större  tåg, så chansen  till sittplatser ökar, säger Sture Jonsson, informations­chef på UL.

I övrigt ska resenärer inte räkna med några större förändringar. Den nya pendeln får lika många avgångar som Upptåget har i dag, det vill säga en gång i halvtimmen, och restiderna blir i stort sett desamma.

Inte heller blir det billigare att resa än i dag, då ett månadskort för SL:s och UL:s alla zoner kostar 1  745 kronor. Företagen jobbar just nu med detaljerna för biljett­samarbetet.
– Det blir väldigt mycket likadant som i dag när det gäller priser skulle jag tro. Skillnaden är att det blir fler olika biljetter, säger Sture Jonsson.

Andra detaljer som håller på att redas ut är vad passage­avgiften, den avgift som resenärerna måste betala för att kliva av och på vid Arlanda, ska bli. I dag ligger avgiften, som förhandlas med A-train, på 60 kronor.

I Knivsta pågår arbetet för att anpassa stationen till pendeltågen. Bland anna­t måste man förlänga plattformen så att tågen får plats. Dessutom får tillgängligheten på stationen underkänt.
– Det ska vara jämnt mellan perrongen och tåget så att man kan komma ut med rullator eller rullstol. Det ska också finnas hissar och rulltrappor. Men de jobben görs först 2013, säger Karin Crawford.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om