För ett år sedan kunde grundskolan och förskolan flytta in i nya Margarethaskolan i Knivsta. Men allt fungerade inte som det skulle, och gör det fortfarande inte enligt personal på förskolan som nu har anmält arbetsgivaren till Arbetsmiljöverket.
17 september krävde personalen besked från skolledningen om hur arbetsmiljön ska förbättras, men hävdar att de inte får några konkreta svar från skolans rektor.
Bland annat handlar bristerna om att utegården bakom förskolan är farlig.
”Slänten på gården är lerig och oanvändbar. När staket byggdes skapades ett stup i början på gården. Det är väldigt brant och det är stora stenar där vilket är livsfarligt för barn om de ramlar ner. Detta skulle åtgärdas men har inte skett sedan terminsstart 16 augusti” står det i anmälan.
Gården på framsidan är inte heller färdigställd. Där har en rutschkana, vatten- och sandlek utlovats. Men sedan har personalen inte fått någon återkoppling.
Det är också kallt i lokalerna.
”Vi har redan nu ställt fram radiatorer. Dessa blir väldigt varma och är inte lämpade att ha där barn vistas” skriver pedagogerna.
Den sista punkten handlar om belysningen.
”Det går inte att släcka/tända på grund av rörelsesensorer. Lamporna vid toaletterna kan slockna om ett barn sitter på toa. Det är också svårt att få mörkt när barnen ska vila.”
Oron kring problemen och frågor från föräldrarna stressar personalen, enligt anmälan.
Men friskolans ordförande, Sofia Rosmark, anser inte att ledningen har något ansvar för bristerna.
”Det är fastighetsägaren som ska åtgärda det som står i anmälan. Vi har påtalat detta och en del har åtgärdats sedan anmälan skrevs och några saker kvarstår” skriver hon i ett mejlsvar till UNT.
Hos fastighetsägaren Sisyfos svarar Lars Andersson så här:
– Vi har ett ansvar att åtgärda delar av problemen, de akuta åtgärderna är lösta (den lösa stenen på baksidan är borta sedan några veckor) medan andra saker är sådant som hyresgästerna själva ansvarar för enligt hyresavtalet.
Varför har åtgärderna dröjt?
– Det krävs en tid för intrimning av fastigheter vid nybyggnation. Vi har i dialog med skolan hela tiden tittat på lösningar. Det finns även en åtgärdslista vi arbetar emot där belysning finns med. En anledning att det kan uppfattas som att det har dragit ut på tiden är att kommunikationen uppenbarligen inte nått ut till alla. Där kan vi bli bättre.