Skolråd kräver ökad trafiksäkerhet

Gredelby skola ligger granne med huvudleden genom Knivsta. Ett stenkast från lekande barn går tung godstrafik och en tät pendlarström ut mot E4 och väg 77.

Knivsta2006-06-08 00:00
— Det går jättefort och en stor del av trafiken är tung, kommenterar Caroline Engström, förskollärare, trafiksituationen utanför skolan.
— Många håller inte hastighetsgränsen 50 kilometer i timmen, fortsätter hon.
Nu vill skolrådet att något görs för att förbättra trafikmiljön i anslutning till skolan. I ett brev till kommunen ställs krav på åtgärder. Sänkt hastighet, trafikkameror eller andra insatser.
— Jag har förståelse för föräldrarnas inställning att skolvägen för barnen måste bli mer trafiksäker, och jag ställer mig bakom dem, säger Margithe Asp, rektor på Gredelbyskolan.

Skolor ofta nära vägar
Thomas Hedman på Vägverket i Uppsala känner till de problem som skolrådet sätter fingret på.
— Ett generalfel som förekommer ofta i dag är att skolor placeras alldeles för nära stora vägar. Lägen där ingen annan vill placera verksamhet,eller bo, där hamnar skolor, säger Thomas Hedman.
Att hitta en bra lösning för alla parter är inte lätt, enligt Hedman. Samtidigt som det finns krav på en ökad trafiksäkerhet så "lever Sverige på snabba transporter".

Skapa kompromiss
Thomas Hedman belyser konflikten mellan ekonomiska transporter och trafiksäkerhet, mellan en miljötänkande och låga hastigheter.
Men vilken trafikåtgärd skulle kunna accepteras av de olika intressena?
— En avsmalning av passagen förbi skolan med räcken på båda sidor om vägen skulle kunna fungera. Det innebär en liten konfliktyta för barnen. Samtidigt kan trafiken flyta smidigt under tider då trafikbelastningen är mindre, säger Thomas Hedman.
Det är kommunen som ansvarar för vägen och Kjell Almgren, trafikingenjör, har tagit del av skolrådets brev. Men några utfästelser om omedelbara åtgärder vill han inte göra.
— Vi ska först göra ett gestaltningsprogram för hela leden och då kommer den här kritiska punkten upp som en del, säger Kjell Almgren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!