Skolorna dåliga på att analysera provresultat
Trots återkommande påpekanden i kommunens gemensamma kvalitetsredovisning är skolorna i Knivsta i allmänhet dåliga på att analysera resultaten av de nationella proven.
— När jag frågar skolornas rektorer har jag inte fått något bra förklaring till varför analyser inte redovisas, säger Kerstin Eskhult som inte är nöjd med att skolorna inte tagit åt sig av de förslag till förändringar som lagts fram.
Hon anser att synen på de nationella proven behöver ändras.
—Ja, det är ett utmärkt tillfälle att se hur skolan ligger till jämfört med andra skolor i kommunen, och i Sverige.
En grupp med rektorer, politiker och tjänstemän har nu tillsatts för att gå igenom kvalitetsredovisningen som analysinstrument, och i det arbetet ingår även en diskussion om synen på och arbetet med de nationella proven.
Enligt Kerstin Eskhult har skolor en tendens att förklara studieresultat med orsakssamband som inte har med pedagogiken att göra.
— Skolorna måste börja analysera resultaten och ta sättet att lära ut med i beaktningen, säger Kerstin Eskhult.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!