Skolbussen dyrast i Knivsta
Skolbussarna i Knivsta slukar nästan tre gånger så mycket mer pengar per elev än i Älvkarleby kommun, mest i Uppsala län. - Många bor udda till i Knivsta, förklarar Per-Yngve Johansson, trafiksamordnare i Uppsala kommun.
- Många bor utanför byarna, säger Per-Yngve Johansson som planerar transporten av elever i Knivsta.
- Vi har bara två bönder i kommunen, säger Karl-Åke Lindblad som arbetar på staben för samhällsplanering i Älvkarleby kommun.
- Få elever bor i glesbygd, där skolskjuts beviljas. Alla våra skolskjutselever bor efter fyra busslinjer.
I Älvkarleby är så gott som alla skolskjutsar integrerade med den ordinarie linjetrafiken.
- Ja, antalet skolbusshållplatser är få, säger Karl-Åke Lindblad.
Taxiresor
En stor skillnad mellan kommunerna är att Knivsta lägger cirka en miljon kronor på taxiresor per år för skolungdomar, medan Älvkarleby avsätter 150 000 kronor.
En annan skillnad är när eleverna aktivt väljer skola:
- Kommunen är inte lika generös som Knivsta när det gäller elever som väljer annan skola än den som anvisats. Väljer man annan skola får föräldrarna själva stå för transporten till skolan, säger Karl-Åke Lindblad.
I Knivsta står kommunen för busskortet för dem som valt ett alternativ som uppfyller kriterierna för att få skolskjuts.
Per-Yngve Johansson ser inte några möjligheter att reducera kostnaderna för bussning av elever i Knivsta.
- Nej, jag tror inte det är möjligt.
Tänker politikerna och de som planerar utbyggnaden av Knivsta på att inte öka kostnaderna för skolskjutsar genom att inte sprida ut byggandet?
- Ja, det gör man. Det är vad jag hoppas i alla fall, säger Per-Yngve Johansson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!