Det nya Knivsta
UNT har tidigare rapporterat om fyrspårsavtalet som för Knivstas del handlar om att det ska byggas 15 000 bostäder i utbyte mot bättre kommunikationer.
Det kommunfullmäktige i slutet av året ska fatta beslut om är den del av planen som omfattar 3 500 nya bostäder i västra Knivsta och norra Alsike fram till år 2035. 15 september gick tiden ut för medborgardialogen och över 150 synpunkter har kommit in.
En av de närboende som yttrat sig är Agneta Seidel. Hon anser att det är positivt att det ska gå att leva med god mobilitet även utan att ha egen bil, och att en stor del av byggnationen i västra Knivsta planeras på redan hårdgjorda ytor, som exempelvis Ängby industriområde.
– Däremot anser jag att det föreslagna antalet bostäder är alltför stort i förhållande till kommunens nuvarande folkmängd. Det är beklagligt att byggnation föreslås på naturmark, skog och andra grönområden, säger Agneta Seidel som bland annat också anser att befintliga byggnader bör användas smartare och byggas om, för klimatets skull.
Hon och flera personer i Alsike pekar också på de nya levnadsmönster som uppstått under pandemin.
– I och med genombrottet i distansarbete och webbkonferenser har vi nya förutsättningar för var många människor kan arbeta och vill bo, säger Seidel.
Alsikeborna Camilla Fridman, Jan-Erik Engström, Jerker Wallström, Joris van Schaik, Lotta Freiman Gjelset, Malin Eriksson, Mark Lubberink, Ulf Jakobsson och Åsa Knutsson har liknande argument mot utbyggnadsplanerna.
Projektledaren Pelle Mikaelsson har tidigare sagt att kommunen lägger stor kraft på att de nya områdena ska bli hållbara ur flera aspekter. Men det är något som ovanstående Alsikebor inte håller med om.
– Strategin motverkar den sociala, ekologiska och ekonomiska hållbarheten och är ett stort experiment av oprövat samhällsbyggande. För många invånare leder strategin exempelvis till sämre tillgänglighet till naturen, säger bland andra Mark Lubberink.
Han är en av dem som anser att tät bebyggelse i sig ökar otryggheten.
Var de nya två järnvägsspåren ska dras är också en fråga som diskuteras alltmer. Att dra fler spår genom Alsike och Knivsta leder till ökat buller och barriäreffekter enligt motståndarna. Dessutom går järnvägen redan nu genom ett översvämningsdrabbat område.
”De nya spåren kommer inte heller Knivstas invånare till nytta; två av fyra spår lär användas enbart för fjärr- och godståg som inte kommer att stanna i Alsike eller Knivsta. Det skulle alltså vara bättre att låta dem gå utanför tätorterna, till exempel utmed E4:an, utan att det borde påverka tillkomsten av en pendeltågsstation i Alsike”, skriver de nio Alsikeborna.
Knivsta.nu är ett av de partier som har många synpunkter på förslaget. Det är för tätt, för storskaligt och för lite grönt, anser de.
– Strategin riskerar att förändra kommunens trivsamma småstadskaraktär, som för många varit en avgörande faktor för att flytta hit. Beslutet borde skjutas fram till efter valet, för att ge mer tid för dialog om förslaget, anser Lennart Lundberg (Kn.nu).
Är det inte bra att bygga bort bostadsbristen?
– Jo, det är bra att det byggs nya bostäder, inte minst för ungdomar. Men Knivsta kommun har redan tagit ett stort ansvar. Att lova så mycket som 15 000 nya bostäder är ett alldeles för stort åtagande för en kommun av Knivstas storlek, anser Lennart Lundberg.