Skarp kritik mot utbyggnaden: "Ohållbart experiment"

Kritiken är skarp mot utbyggnaden av Knivsta. Strategin motverkar den sociala, ekologiska och ekonomiska hållbarheten och är ett stort experiment, anser flera personer.

Här på ängen i hörnan mellan Björkkällevägen och Brunnbyvägen blir det flerbostadshus på hela ängen. På andra sidan Brunnbyvägen nedanför Adolfsbergsskolan (grå byggnaden i bild) blir det flerbostadshus utmed vägen. En bit av ängen ska sparas bakom de nya husen.

Här på ängen i hörnan mellan Björkkällevägen och Brunnbyvägen blir det flerbostadshus på hela ängen. På andra sidan Brunnbyvägen nedanför Adolfsbergsskolan (grå byggnaden i bild) blir det flerbostadshus utmed vägen. En bit av ängen ska sparas bakom de nya husen.

Foto: Maria Lindblom

Knivsta2021-09-25 20:00

Det nya Knivsta

UNT har tidigare rapporterat om fyrspårsavtalet som för Knivstas del handlar om att det ska byggas 15 000 bostäder i utbyte mot bättre kommunikationer.

undefined
Mark Lubberink och Jerker Wallström är två av dem som anser att byggandet i Knivsta är ett stort experiment. De tror inte att området kring den nya stationen i Alsike blir hållbart. "Det leder exempelvis till sämre tillgänglighet till naturen", säger de.

Det kommunfullmäktige i slutet av året ska fatta beslut om är den del av planen som omfattar 3 500 nya bostäder i västra Knivsta och norra Alsike fram till år 2035. 15 september gick tiden ut för medborgardialogen och över 150 synpunkter har kommit in.

En av de närboende som yttrat sig är Agneta Seidel. Hon anser att det är positivt att det ska gå att leva med god mobilitet även utan att ha egen bil, och att en stor del av byggnationen i västra Knivsta planeras på redan hårdgjorda ytor, som exempelvis Ängby industriområde.

– Däremot anser jag att det föreslagna antalet bostäder är alltför stort i förhållande till kommunens nuvarande folkmängd. Det är beklagligt att byggnation föreslås på naturmark, skog och andra grönområden, säger Agneta Seidel som bland annat också anser att befintliga byggnader bör användas smartare och byggas om, för klimatets skull.

undefined
Här på ängen i hörnan mellan Björkkällevägen och Brunnbyvägen blir det flerbostadshus på hela ängen. På andra sidan Brunnbyvägen nedanför Adolfsbergsskolan (grå byggnaden i bild) blir det flerbostadshus utmed vägen. En bit av ängen ska sparas bakom de nya husen.

Hon och flera personer i Alsike pekar också på de nya levnadsmönster som uppstått under pandemin.

– I och med genombrottet i distansarbete och webbkonferenser har vi nya förutsättningar för var många människor kan arbeta och vill bo, säger Seidel.

Alsikeborna Camilla Fridman, Jan-Erik Engström, Jerker Wallström, Joris van Schaik, Lotta Freiman Gjelset, Malin Eriksson, Mark Lubberink, Ulf Jakobsson och Åsa Knutsson har liknande argument mot utbyggnadsplanerna.

Projektledaren Pelle Mikaelsson har tidigare sagt att kommunen lägger stor kraft på att de nya områdena ska bli hållbara ur flera aspekter. Men det är något som ovanstående Alsikebor inte håller med om.

– Strategin motverkar den sociala, ekologiska och ekonomiska hållbarheten och är ett stort experiment av oprövat samhällsbyggande. För många invånare leder strategin exempelvis till sämre tillgänglighet till naturen, säger bland andra Mark Lubberink.

Han är en av dem som anser att tät bebyggelse i sig ökar otryggheten.

undefined
Alsikeborna Ebba Gustafsson och Selma Lundström är också emot planerna. "Vi vill inte att det ska byggas mer i Alsike. Det blir för mycket människor och hus. Vi vill ha kvar vår skog", säger de.

Var de nya två järnvägsspåren ska dras är också en fråga som diskuteras alltmer. Att dra fler spår genom Alsike och Knivsta leder till ökat buller och barriäreffekter enligt motståndarna. Dessutom går järnvägen redan nu genom ett översvämningsdrabbat område.

”De nya spåren kommer inte heller Knivstas invånare till nytta; två av fyra spår lär användas enbart för fjärr- och godståg som inte kommer att stanna i Alsike eller Knivsta. Det skulle alltså vara bättre att låta dem gå utanför tätorterna, till exempel utmed E4:an, utan att det borde påverka tillkomsten av en pendeltågsstation i Alsike”, skriver de nio Alsikeborna.

undefined
På ängarna och i skogen mitt emot villorna (bilden) som ligger på Björkkällevägen kommer det att bli hyreshus.

Knivsta.nu är ett av de partier som har många synpunkter på förslaget. Det är för tätt, för storskaligt och för lite grönt, anser de.

– Strategin riskerar att förändra kommunens trivsamma småstadskaraktär, som för många varit en avgörande faktor för att flytta hit. Beslutet borde skjutas fram till efter valet, för att ge mer tid för dialog om förslaget, anser Lennart Lundberg (Kn.nu).

Är det inte bra att bygga bort bostadsbristen?

– Jo, det är bra att det byggs nya bostäder, inte minst för ungdomar. Men Knivsta kommun har redan tagit ett stort ansvar. Att lova så mycket som 15 000 nya bostäder är ett alldeles för stort åtagande för en kommun av Knivstas storlek, anser Lennart Lundberg.

Omförhandlingen avslogs

Fyrspårsavtalet innebär för Knivstas del att det ska byggas 15 000 bostäder till år 2057 i utbyte mot fler tågspår, tågstopp i Alsike, en motorvägspåfart och cykelväg utmed spåret.

Knivsta kommun har begärt omförhandling av avtalet med syfte att minska antalet bostäder till 7 500. Men i december avslog regeringen Knivsta kommuns begäran och inget pekar på att begäran kommer att tas upp på nytt.

Samtliga partier som är för en lägre utbyggnadstakt (L, KD, SD och Kn.nu) sitter i opposition i Knivsta.

Karta: Plats för Alsikes kommande station
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!