Det är bara några veckor sedan de nya fartguppen vid övergångarna mellan Thunmanskolan och Hälsohuset repektive Särsta torg var klara.
Strax efter gjorde Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande, NTF, en hastighetskontroll mellan de båda guppen och konstaterade att hastigheten hade sjunkit på sträckan och nu låg på en bra nivå.
Knivstabygdens undersökning visar att drygt 100 meter därifrån körde 70 procent av bilarna för fort. Snitthastigheten på de 115 bilar vi observerade låg på 35 kilometer i timmen.
Topphastigheten vid det hårt trafikerade övergångsstället vid korsningen Forsbyvägen/Särstavägen, där många skolelever och stressade tågpendlare passerar, var däremot 52 kilometer i timmen.
Vid flera tillfällen hände det att bilförare inte stannade för gående vid övergångsstället. Det snabbast fordonet som passerade utan att bromsa in körde i 50 kilometer i timmen.
Noterbart var även att tre av sju passerande bussar, som alla transporterade skolbarn, körde så fort att bussföraren hade fått böter.
Snitthastigheten och fördelningen mellan de olika observationerna var annars i princip de samma oavsett om fordonen var på väg till eller från Knivsta centrum.
Var femte bil körde så fort att föraren hade fått böter om det hade varit en polis som hållt i fartradarn.
- Det är tyvärr inte förvånande. Många har svårt att hålla 30 kilometer i timmen under långa sträckor. I de flesta fall handlar det inte om några extrema hastigheter, utan mer om att få orkar gå ända ner till 30 kilometer i timmen, säger Claes Litsner som är chefskonsulent på NTF i Uppsala län.
Enligt honom är det är först när trafikmiljön förstärker att det finns en fara som fordonsförare reagerar. Det kan i sin tur ske genom gupp, avsmalningar, upphöjningar eller bättre belysning vid vissa övergångsställen.