Andreas Söderman, Nordeas kontorschef i Knivsta, säger att efterfrågan av kontanter minskar. Genom att ta bort kontanthanteringen frigörs resurser för rådgivning. Han tycker det är ett ansvarsfullt beslut.
-Framför allt gör vi det här för att skapa ett tryggare samhälle, både för kunder och medarbetare. Kontanthantering i samhället är miljöbelastande, säger Andreas Södergren.
Även Swedbanks kontorschef, Filip Olsson, delar den uppfattningen.
Varken Nordea eller Swedbank anser att insättningsautomat är ett alternativ i Knivsta i och med att problemen skulle kvarstå.
-Vi önskar skapa ett tryggare samhälle och en insättningsautomat gör att bland annat säkerhetsrisken kvarstår. Därför är inte det ett alternativ, säger Andreas Söderman.
Man vill inte heller att kunderna åker någon annan stans för att göra bankärenden. Filip Olsson säger att överföring via telefon är ett alternativ för den som inte har Internet och att kontoret kan hjälpa till med den saken.
Beträffande personer som idag betalar räkningar över disk säger kontorscheferna att det är väldigt få som gör det och att de kunder som berörs av förändringarna erbjuds alternativa lösningar.
-Vi började informera våra kunder i oktober för att de ska få tid att anpassa sig, säger Filip Olsson.