Så kan nya cykelvägen bli färdig tidigare än beräknat

Gång- och cykelvägen längs väg 255 är lågt prioriterat av Region Uppsala. Men det finns en möjlig lösning för att projektet ska bli av tidigare.

Länsväg 255 är slingrig och anses trafikfarlig. 2018 beslutades att en gång- och cykelväg skulle byggas längs vägen.

Länsväg 255 är slingrig och anses trafikfarlig. 2018 beslutades att en gång- och cykelväg skulle byggas längs vägen.

Foto: Maria Lindblom

Knivsta2021-12-08 19:00

Risken är stor att det planerade bygget av en gång- och cykelväg längs väg 255 inte kommer med i Region Uppsalas nya infrastrukturplan för perioden 2022–33, vilket UNT berättat tidigare. Och även om projektet tas med föreslås att ombyggnaden påbörjas tidigast 2028, tio år efter regionpolitikernas beslut om en cykelväg från Flottsund i Uppsala till Vassunda i Knivsta.

Enligt Cecilia Carlqvist, infrastrukturstrateg på Region Uppsala, är orsaken att andra gång- och cykelvägar i länet som är viktiga för arbets- och studiependling har förtur. 

Kruxet är att de 1,9 miljarderna i länsplanen måste fördelas jämnt över tolvårsperioden, vilket innebär att regionen bara kan göra av med cirka 160 miljoner kronor per år. Olika infrastrukturprojekt i länet ställs då mot varandra i tidsplanen.

undefined
Infrastrukturstrateg Cecilia Carlqvist, Region Uppsala, och kommunstyrelsens ordförande Klas Bergström (M) i Knivsta.

Men det finns en möjlighet att tidigarelägga projektet. Knivsta kommun och Region Uppsala skulle kunna ansöka om så kallad förskottering och låna ut pengar till Trafikverket.

– Eftersom Knivsta kommun ska vara med och delfinansiera den här vägen så kan det vara en lösning. Men då måste också regionen välja att prioritera det, säger Cecilia Carlqvist.

Och hon får medhåll från Klas Bergström (M), kommunstyrelsens ordförande i Knivsta.

– Ja, det skulle kunna vara aktuellt om frågan kommer upp. Men det får vi titta på när regionen har summerat ihop alla synpunkter på förslaget till infrastrukturplan, säger han.

undefined
Våren 2013 lånade dåvarande landstinget ut 406 miljoner kronor till Trafikverket för att länsväg 288 mellan Uppsala och Östhammar skulle bli klar snabbare än beräknat.

Gång- och cykelvägen beräknas kosta 100 miljoner kronor och bekostas till 60 procent av Knivsta kommun och 40 procent av Region Uppsala.  Vid förskottering kan infrastrukturprojekt maximalt tidigareläggas med fem år, enligt Trafikverkets regler. Ett krav är dock att projektet finns med i regionens planering.

Knivsta kommun är en av flera remissinstanser som senast den 21 december kan tycka till om förslagen på nya infrastruktursatsningar.

– För oss i Knivsta är cykelvägen längs väg 255 prioriterad, men även väg 288 är viktig att färdigställa. Sedan är det ju regionen som måste väga ihop de här olika delarna, säger Klas Bergström.

undefined
Om gång- och cykelvägen längs länsväg 255 kommer med i regionens infrastrukturplan beräknas bygget kunna påbörjas 2028.

På måndag kommer samhällsutvecklingsnämnden att besluta om kommunens remissyttrande gällande förslaget till ny infrastrukturplan. 22 januari ska länets åtta kommuner träffas för att diskutera hur infrastrukturpengarna bäst ska användas. I slutet av april tar politikerna i regionfullmäktige beslut.

Karta: Länsväg 255
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!