Ute på åkrar och fält runt om i Uppland ligger ännu många rosa balar kvar.
Kristian Svensson visar de rosa balarna hemma på Österbys gårdstun inte utan stolthet:
– Det är roligt att vi bönder kan bidra till forskningen om bröstcancer, och det är bra att det syns så tydligt med de här balarna. De väcker uppmärksamhet, och många av våra kunder är lyriska över att de kan få köpa såna här balar av oss, säger Kristian Svensson.
300 000 kronor kommer att gå till Bröstcancerfonden genom kampanjen som startats av Lantmännen tillsammans med BRO, Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation.
Lantmännen har sålt rosa sträckfilm som används till rundbalar med ensilage, och rosa rundbalsnät som används till hö- och halmbalar. Totalt räcker rosa film och nät till 330 000 balar. All plast är redan slutsåld har Torbjörn Wahlström, chef för växtodlingsprodukter inom Lantmännen, kunnat meddela.
Lantmännen skänker 25 kronor för varje såld rulle sträckfilm och 150 kronor för varje såld rulle rundbalsnät till Barncancerfonden. Enligt Torbjörn Wahlström har Lantmännen och deras två leverantörer av sträckfilm och nät gemensamt kommit överens om hur stora bidrag som ska ges.
– Vi betalar 20 kronor mera för varje rulle rosa sträckfilm som vi köper. Eftersom det bara är den något tunnare plasten som vi använder till ensilagebalar som är rosafärgad, så är våra fyrkantsbalar med lite tjockare plast mest vita. Jag har testat på några fyrkantsbalar också, vi får se hur bra det håller, säger Kristian Svensson innan han återvänder till arbetet med vallskörden som just nu pågår praktiskt taget dygnet runt.