Riksdagsbesök i Uppsala: "Förstår att människor är oroliga"

”Knivsta kan snabbt behöva en längre perrong”. Det säger Magnus Jacobsson (KD) som under måndagen var i Uppsala för att fånga upp förslag att föra vidare till bland andra infrastrukturministern.

 "Vi behöver få besked om hur trafiken ska fungera efter 15 december", säger Knivstapolitikern Mimmi Westerlund (KD) till höger i bild. Från vänster: regionoppositionsråd Björn-Owe Björk (KD) och Magnus Jacobsson (KD) riksdagsman. I bakgrunden Monika Lövgren (SD) och Knivsta kommunstyrelses ordförande Matilda Hübinette (Knivsta.nu).

"Vi behöver få besked om hur trafiken ska fungera efter 15 december", säger Knivstapolitikern Mimmi Westerlund (KD) till höger i bild. Från vänster: regionoppositionsråd Björn-Owe Björk (KD) och Magnus Jacobsson (KD) riksdagsman. I bakgrunden Monika Lövgren (SD) och Knivsta kommunstyrelses ordförande Matilda Hübinette (Knivsta.nu).

Foto: Maria Lindblom

Knivsta2024-09-03 19:00

Nyheten i korthet

  • Riksdagsman Magnus Jacobsson (KD) besökte Uppsala för att diskutera infrastrukturfrågor, specifikt den tågtrafik mellan Uppsala och Stockholm som SJ planerar att lägga ner från 15 december.
  • Knivsta kommun vill att fler tåg ska stanna i Knivsta, inte färre, och förslaget om en längre perrong i Knivsta kommer att tas upp med infrastrukturminister Andreas Carlson.
  • Mälardalstrafik planerar att presentera en lösning för att ersätta SJ:s trafik före Trafikverket presenterar sin tågplan den 20 september.

Knivstas kommunledning hade under tisdagen bjudit in riksdagsman Magnus Jacobsson till ett möte i regionhuset i Uppsala med bland andra Handelskammaren och KD:s regionrepresentant i Mälardalstrafiks styrelse.

Kommunen försöker nu att dra i alla trådar för att tågtrafiken inte ska försämras efter 15 december då SJ lägger ner sin trafik mellan Uppsala och Stockholm.

– I morgon har vi ett möte med regionen och på torsdag åker vi till riksdagen och pratar med SJ. Vi har även krokat arm med grannkommuner och samtliga partier i Knivsta är eniga om att Knivsta behöver fler tågstopp – inte färre, säger kommunstyrelsens ordförande Matilda Hübinette (Knivsta.nu).

Magnus Jacobsson fick nyligen i uppdrag att ta fram KD:s infrastrukturpolitik inför nästa val. Han kom till Uppsala av två skäl:

– 40 000 personer pendlar till och från Uppsala dagligen, varav 8 000 från Knivsta. Det är fantastiska siffror, men förutsätter ju att tågen går. Det andra skälet är det mer långsiktiga med utbyggnaden till fyra spår och vad det finns för synpunkter på trafiken till Arlanda, säger Magnus Jacobsson om vad han vill lära mer om från representanterna från Uppsala län.

Bra tågtrafik krävs väl om det ska vara en mening med fyra spår?

– Ja, det är superviktigt. Och jag förstår ju att Knivsta som är en pendlingsort reagerar. Det har jag all förståelse för.

undefined
Planen var att ta ett Mälartåg från Knivsta till Uppsala, men tåget var talande nog försenat så delegationen anlände istället i ett SL-tåg. Till höger i bild Knivstapolitikerna Mimmi Westerlund (KD), Monika Lövgren (SD) och Matilda Hübinette (Knivsta.nu). Till vänster i bild riksdagsman Magnus Jacobsson (KD) och bakom honom regionpolitikerna Frida Björk (KD) och Björn-Owe Björk (KD).

Magnus Jacobsson lovar att ta med sig förslaget om en längre perrong i Knivsta till sin partikollega infrastrukturminister Andreas Carlson.

– Jag förstår att människor är oroliga nu när SJ väljer att kliva av. Då blir det ju väldigt viktigt att de andra tågoperatörerna får möjlighet att växa och att tiderna på spåret är fria så att eventuellt ytterligare någon annan kan gå in om de vill. Men också att man ser över spåren. Om det nu blir lite längre tåg, då behöver man exempelvis i Knivsta ha en längre perrong. Så den här typen av infrastruktur kommer jag att ta med mig när jag träffar Andreas Carlson.

Kan ni säga åt SJ att ångra sitt beslut?

– Nej, vi får inte lägga oss i statliga bolag på det sättet. Men det är klart att det snart kommer en ny stor infrastrukturplan och där har vi de långsiktiga tagen med pengar till infrastruktur.

Magnus Jacobsson säger att han kommer att arbeta för en förlängd perrong i Knivsta.

– Ja, poängen med att komma på studiebesök är att hämta hem frågor som vi kan jobba med i riksdagen. Men ofta tar det lite tid i riksdagen och det här är ju ett akut trafikeringsproblem så det kommer nog operatörer som SL, UL och Mälartåg att lösa. Men frågor som rör hur många spår man har, perronger och investeringar –  det tar jag med mig av.

På plats fanns också Frida Björk (KD), oppositionspolitiker i Region Uppsalas trafiknämnd samt suppleant i Mälardalstrafiks styrelse, som ansvarar för Mälartågen.

I dag är många Mälartåg försenade på grund av att de trafikerar andra sträckor innan de anländer till Uppsala eller Stockholm. En enda störning på den långa sträckan får följdförseningar i hela Mälardalen.

Har ni funderat på att tågen ska köra kortare sträckor för att komma i tid?

– Absolut det är sådant som bolaget tittar på, det vill säga möjligheten att helt ersätta SJ:s trafik och bara trafikera sträckan Stockholm-Uppsala med vissa tåg. Mälardalstrafik avser att presentera en lösning innan Trafikverket presenterar sin tågplan 20 september, säger Frida Björk.

Karta: Uppsala Centralstation
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!