Som sångare och skådespelare har Berit Carlberg samarbetat med flera av Sveriges genom tiderna största manliga artister. Anekdoterna är så många att hon samlade dem i en föreställning, "För att inte tala om alla dessa herrar". Hon har spelat den mer än 300 gånger. Den 6 november är det bygdegården Blå Wingens tur.
I tre revyer var Berit Carlberg Hagge Geigerts primadonna.
– Som revyprimadonna skulle jag vara stilig och sjunga. Men han såg min komiska talang, så jag fick göra kärringar också. Det uppskattade jag, säger hon.
Sitt längsta samarbete hade hon med Nils Poppe – 17 år. Han avskydde revyer.
– En gång var han med i en av Hagge Geigerts revyer och tyckte det var avskyvärt. Han ville hellre hålla sig till en rolltolkning. Sina egna föreställningar kallade han farser, folklustspel och operetter, berättar Berit Carlberg.
På vinterhalvåret hade hon stora teaterroller, men det var sommarföreställningarna på Nils Poppes Fredriksdalsteatern som gjorde henne mest känd. De sändes nämligen i tv på trettonhelgen varje år.
Oftast uppträder hon inför en publik i sin egen ålder, som vet precis vilka alla dessa herrar var. När hon spelade för ungdomar på Teaterhögskolan i Luleå kände de inte till Jarl Kulle, Gösta Bernhard, Sigge Fürst och de andra.
– Men de sa att de tyckte det var roligt ändå.
Berit Carlberg kallar sin föreställning ett hyllnings- och minnesprogram, men en av herrarna finns ännu i livet: Sven-Bertil Taube.