Resebyrå betalar inte resegaranti

NÄRINGSLIV. Märstaföretaget Introducing Africa bryter mot resegarantilagen genom att sälja resor utan att ha tillräcklig resegaranti. Företaget har också låtit bli att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer om återbetalning till resenärer

Knivsta2014-02-18 15:51

Resegarantin, som researrangörer betalar till Kammarkollegiet, är ett skydd för resenärer om resan blir inställd eller researrangören kommer på obestånd.

Den resegaranti som Introducing Africa har hos Kammarkollegiet, 300 000 kronor, bedöms inte vara tillräcklig med hänsyn till verksamheten som före­taget bedriver. Kammarkollegiet beslutade därför i oktober 2007 att resegarantin skulle höjas med ytter­ligare 300 000 kronor.
Beloppet har, trots flera påminnelser de senaste åren, inte betalats in, och länsrätten har senare dömt företaget att betala vite för att tillräcklig resegaranti saknas.
Att resebyrån på sin hemsida påstår att den har en sådan rese­garanti är vilseledande marknadsföring, enligt Konsumentverket.

Jessie Cargill-Ek handlägger ärendet hos Konsumentverket. Hon rekommenderar alla resenärer att kontrollera om företaget de tänker köpa en resa av har ställt tillräcklig resegaranti.
– Om det inte finns en resegaranti är det ett varningstecken. Företaget har kanske inte den ekonomi som krävs. Syftet med lagstiftningen är att oseriösa före­tag inte ska kunna driva verksamhet. De måste ha tillräcklig rese­garanti så att de kan ta hand om sina resenärer, säger hon.

Konsumentombudsmannen har ännu inte beslutat om vilken form av sanktion som kan bli aktuell. Det kan bli ett förbudsföreläggande eller en marknadsstörningsavgift som Marknadsdomstolen i så fall dömer ut, enligt Jessie Cargill-Ek.

Introducing Africa har de senaste åren även haft flera ärenden anmälda till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
I november 2009 rekommenderade ARN resebyrån att betala ut 127 048 kronor till fyra kunder som hade anmält företaget. Resenärerna hade fått skriftliga löften om riktiga sängar under en safari, efter­som två i sällskapet var reumatiker. De hade också lovats svensktalande guide och att all mat och alla utflykter skulle ingå. Det visade sig inte stämma med verklig­heten och därför skulle rese­byrån betala tillbaka pengar till dem, något som den dock inte har gjort.

Resegaranti ska skydda resenärer

Arrangörer av paketresor, alltså resor där det ingår något mer än flyg eller hotell, till exempel utflykter, ska enligt lag placera en summa pengar hos Kammarkollegiet.
Resegarantilagen ska skydda konsumenten om resor blir inställda eller om researrangören får ekonomiska problem. Från resegarantin kan resenären få tillbaka pengar.
I maj i år fick en resenär tillbaka 47 920 kronor från Introducing Africas resegaranti. 
Säkerheten, som Kammarkollegiet har räknat för Introducing Africa är det ekonomiska åtagande som företaget har under minst sex månader framåt. Det bygger på resebyråns egna uppgifter.
Kammarkollegiets hemsida kan man kontrollera om den arrangör man tänker köpa en resa av har ställt tillräcklig resegaranti.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om