Radarpar inom racing

Benjamin Robertsson, 14, från Knivsta har stora chanser att bli en ny racingstjärna. Det säger Victor Bouveng som i fredags tog ytterligare ett steg upp i karriären på de europeiska motorbanorna.

Benjamin Robertsson och Victor Bouveng.

Benjamin Robertsson och Victor Bouveng.

Foto: Pär Fredin

Knivsta2016-03-10 07:55

Det var 2013 som de två råkade lära känna varandra vid en tävling i Järfälla. Benjamin Robertsson kör gokart, något som också Vassundabon Victor Bouveng gjorde upp till 14-årsåldern.

– Jag gjorde ett inhopp som mekaniker/coach vid tävlingen och fick hjälpa Benjamin. Vi upptäckte att vi kom från samma kommun och sedan dess har vi hållit kontakten, säger Victor Bouveng.

Han beskriver hur han såg en blixtrande talang i Benjamin Robertsson som på grund av att han var nybörjare fick starta längst bak, men ändå tog sig upp till tredje plats.

– Jag ser något av mig själv i Benjamin och vill hjälpa honom att undvika de minor som jag gått på. Pappa (Manne Bouveng) och jag provade oss fram med motorinställningar och allt annat de första åren, säger Victor Bouveng, 19.

I dag är racingen ett yrke för honom. Det är inget han blir rik på än, men det går runt tack vare sponsorer.

– Det är som att driva ett företag. Jag jobbar med det varje dag, men kör på bana kanske bara 5–10 procent av min arbetstid, säger Victor Bouveng.

Resten av arbetstiden går exempelvis åt till att jobba ihop partners och event, till fysisk träning, att köra i simulatorer och till mental träning. Det är flera av dessa bitar som Victor nu kan tipsa Benjamin om som mentor och förebild.

Benjamin Robertsson drömmer om att en dag också ta sig upp till racingbanorna. Under tiden tycker han att det är perfekt att ha Victor som mentor.

– Det känns riktigt skönt att ha någon att prata med både på banan och utanför banan, säger Benjamin Robertsson som för att hinna med alla helgtävlingar i Sveriges alla hörn måste försöka plugga mycket för att kunna vara borta från skolan ibland.

Är det inte dyrt att tävla i de här sporterna?

– När man kör gokart kostar en kart mellan 25 000–50 000 kronor och sedan behöver man hjälm och kläder. Men man behöver också hjälp runtomkring, säger Victor Bouveng.

Hans familj har hjälpt honom mycket och Benjamin Robertssons pappa och farfar är nu Benjamins största supportrar.

– När man kommer upp till racing så behövs mycket material och ett helt team runtomkring med exempelvis mekaniker, ingenjörer och bra däckpersonal för att man ska bli framgångsrik, säger Victor Bouveng som mest tävlar i Tyskland där sporten är mycket större än i Sverige.

Många tror att motorsporter mest kräver koncentration, men både Benjamin och Victor intygar att deras sporter är fysiskt krävande.

– Det krävs stenhård fysisk träning hela tiden. I mitt fall kan det vara så att jag måste sitta i 50–60 graders värme i bilen i tre timmar i sträck och köra och då måste man vara i bra form. Man kör i 300 kilometer i timmen så ett enda misstag kan vara förödande, säger Victor Bouveng.

Han menar att man kan komma långt på talang inom motorsport.

– Men högre upp inom racing har alla talang och då handlar det om att träna ännu hårdare för att bli bäst, säger Victor Bouveng som är glad över att i skrivande stund ha fått besked från BMW om att tävla i deras nya BMW M6 GT3, en bil som är ett steg till upp i karriären för honom.

Victor Bouveng

Victor Bouveng tog sig som 14-åring till världsfinalen i kartingserien Rotax Max Challenge.

Blev redan under sitt fjärde år som internationell förare (2015) uttagen att delta som en av fyra juniorförare i världen hos BMW. Han körde förra året den så kallade VLN-serien, för BMW Motorsport Junior Programme. Det gick så bra att BMW i fredags beslutade att han nu kommer att få köra BMW´s nya M6 GT3. I det teamet ingår också Tom Blomqvist som är son till Rallylegendaren Stig Blomqvist. Tom Blomqvist tävlar vanligtvis i DTM för BMW.

Victor Bouveng är även uttagen till svenska juniorlandslaget i motorsport 2016.

Gick i våras ut ekonomiprogrammet med idrottsinriktning på Celsiusskolan. Hans mål är att bli världens bäste förare i DTM senast 2020.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om