Radar kontrollerartrafiken i Knivsta

Trafikinformation från ny radarutrustning väntas få stor betydelse för var trafiksäkerhetsinsatser sätts in i Knivsta.

Kjell Almgren.

Kjell Almgren.

Foto: Erik Leijonhufvud

Knivsta2006-12-20 00:00
- Det här är alldeles nytt säger trafikingenjör Kjell Almgren på Knivsta kommun om den "anonyma lådan".
Under hösten har instrumentet suttit vid en rad olika vägar i Knivsta.
- Jag får kunskap om trafikmängder men även om hastigheter, säger Kjell Almgren.
Vad drar du för slutsatser så här långt?
- Bland annat att Apoteksvägen är för rak och därför inbjuder till att folk ofta kör över 50 kilometer i timmen.

Anpassa vägmiljön
Kjell Almgren säger att utrustningen gör stor nytta för att få fram underlag, så att fartdämpande åtgärder sätts in där det bäst behövs. En annan fördel, enligt Almgren, är att polisen får information om "extrema vägar".
Pär Halldén, biträdande chef på Uppsalapolisens trafikavdelning, säger att Gredelbyleden är en väg som ofta kontrolleras av polisen, liksom stopplikten i anslutning till E4-avfarterna.
- Visst kan vi göra insatser som påverkar i det korta perspektivet, men på lång sikt handlar det om att anpassa vägmiljön till de hastigheter som önskas, säger Pär Halldén.
Kjell Almgrens mätningar pekar på att mellan 30 och 40 procent av de bilburna Knivstaborna inte hastighetsbegränsningen.
- Jag tror inte att Knivsta utmärker sig på något sätt. Den allmänna fartmoralen är dålig, rakt över.
Kjell Almgren har som nämnts gjort undersökningar och nya väntar i vår.
- Jag vill se hur trafiken påverkas av att vi länkar ihop Kölängsvägen och Tuvstarrvägen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!