Videon är inte längre tillgänglig
Det är ingen tillfällighet att Högåsskolans elever är med när kunskap om programmering av datorer ska spridas i svenska skolor. De har arbetat med algoritmer sedan de gick i tredje klass, och började med att programmera Blue-Bots, små robotar på hjul, som med olika kommandon kan röra sig i olika riktningar.
Maria Franzén är förstelärare IKT/bildlärare vid Högåsskolan och den som för sju år sedan under sin utbildning gjorde vad hennes rektor kallade ”en teknisk kullerbytta”:
– Det var oerhört spännande att se och förstå vad tekniken kan göra för att utveckla pedagogik och lärande. Digital teknik berörs på olika sätt inom hela läroplanen, och datalogiskt tänkande och programmering kan användas inom de flesta ämnen, säger Maria Franzén.
I maj i år vann hon och hennes elever utmärkelsen Webbstjärnan som Internetstiftelsen i Sverige, IIS, årligen delat ut sedan 2008. Skoltävlingen syftar till att hjälpa elever och lärare att utveckla kunskaper om webbpubliceringar. Högåsskolans vinnande bidrag, Marias bildtorg, går att se på nätet, och där beskrivs också de olika stegen i undervisning och produktion av bildtorget.
– Vi använder blockprogrammering i programmet Scratch och har ett samarbete med Nationalmuseum som ger tillgång till bilder av konstverk. När vi arbetar med bilderna är det inte bara teknik som redigering och möjligheter att behandla bilder vi går igenom, utan också upphovsrätt och källkritik, och vilka möjligheter som finns att spåra bilders ursprung, säger Maria Franzén.
Högåsskolan kommer inte att finnas med i UR-programmen under hösten, men Maria Franzén och hennes elever fick en särskild inbjudan att vara med vid en förhandsvisning i UR:s lokaler i Stockholm eftersom de var finalister i Webbstjärnan redan förra året. Visningen var ett arrangemang i anslutning till EU:s Code Week.
Anna Lindelöf, Melker Wallén, Britta Eriksson och Klara Billström i klass 5A var med i Stockholm och har arbetat med programmering sedan de gick i tredje klass:
– I början var det lite svårt att förstå, men nu när vi jobbat med Blue-Bot och Scratch är det bara kul, säger Britta Eriksson, och de andra nickar instämmande.
– Att det är viktigt med säkra lösenord har vi fått lära oss, och det pratade vi om i Stockholm också, säger Klara Billström.
I Stockholm fick de också i olika grupper testa utmaningar i programmering med programledaren Karin Nygårds. Det är från gruppernas arbete som jinglarna på Facebook för UR:s program kommer.
Fotnot. En algoritm är inom matematik och datavetenskap en begränsad uppsättning väldefinierade instruktioner för att lösa en uppgift. De har liknats vid recept. Begreppet formaliserades1936 genom Alan Turings Turingmaskin. Källa: Wikipedia.