I västra Knivsta och Alsike planeras det för inte mindre än 3 500 nya bostäder i två helt nya stadsdelar.
– Människor vill flytta hit. Kommunen håller på att rusta för att kunna ta emot dubbelt så många invånare, säger kommunstyrelsens ordförande Peter Evansson (S).
De nya bostäderna ingår i utvecklingsprogrammet Knivsta 2035 och förutom bostäderna ska det byggas arbetsplatser, mötesplatser och grönområden. Ett syfte med programmet är att ta ett samlat grepp framtidens Knivsta.
– Vi har en ganska unik möjlighet att ta ett helhetsgrepp och göra en så stor satsning. Den kan verka jättestor för en kommun som Knivsta, men det är över en lång tid. Allt ska inte ske i morgon, säger Pelle Mikaelsson, projektledare för Knivsta 2035.
En viktig del i utvecklingsprogrammet är att de nya stadsdelarna ska vara socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbara.
– Knivsta är en grön småstad med närhet och det vill vi behålla, säger Peter Evansson.
Ett sätt att göra projektet socialt hållbart är att involvera Knivstaborna i kommunens framtid. Under hösten och våren ska dialoger med invånarna ske inom ramen för kommunens medborgarråd.
– I valrörelsen pratade vi med många och en av frågorna var just: Var är helhetsplaneringen? Min uppfattning är att Knivstaborna kommer att tycka att det är väldigt bra att det blir tydligt och synligt var vi är på väg. Det viktigaste för mig är att vi får medborgarna med oss så att de kan tycka, lyssna och fråga, säger Evansson.
Utvecklingsprojektet är än i ett tidigt skede, även om idén med stadsdelarna har funnits länge.
– Redan på 90-talet började man tänka på att bygga ut i Alsike och i västra Knivsta, men det är först nu genom fyrspårsavtalet och den här satsningen som vi känner att nu gör vi någonting av det här på riktigt och skapar en bra grund att stå på, säger Mikaelsson.
I projektet ingår ett tätt samarbete med Region Uppsala och Trafikverket, detta då projektet delvis är sprunget ur fyrspårsavtalet. I Alsike ska man bland annat få en ny järnvägsstation och i västra Knivsta hoppas man på flera kopplingar över järnvägen.
– Järnvägen fungerar lite som en barriär i dag, med kopplingar över järnvägen kan vi bygga ihop Knivsta och få ett mer sammansvetsat samhälle, säger Pelle Mikaelsson.