På pendlarparkeringen AR vill många ställa bilen för att fortsätta resan med buss. Därifrån går bland annat Arlandabussarna. Men det är svårt om man inte är tidigt ute. Två Knivstabor har skrivit till kommunen och påtalat att alla platser ofta är tagna när de kommer dit vid 11–14-tiden. "Parkeringsbristen försvårar för dem som jobbar kväll. Det innebär att man ändå måste ta bilen till arbetet, vilket inte är bra ur miljöperspektiv", skriver en av dem.
När parkeringsfrågan landade på samhällsutvecklingsnämndens bord nyligen beslutade de att öppna för möjligheten att införa parkeringsavgifter på kommunens gator. När det är fullt på pendlarparkeringarna finns det i dag inga alternativ, eftersom gatuparkeringarna är tidsbegränsade i upp till tre timmar med parkeringsskiva. Samtidigt står ofta platser tomma, på exempelvis Särsta torg. Totalt finns cirka 250 sådana tidsbegränsade gratisplatser i kommunen.
Vilka gatuparkeringar som ska bli avgiftsbelagda ska avgöras från fall till fall. Vissa parkeringplatser, till exempel intill butiker, kommer även i fortsättningen att vara gratis och tidsbegränsade. Gatukontoret har nu fått i uppdrag att utreda parkeringsfrågan. Det är minst ett halvår till beslut, enligt Thor Övrelid (M), ordföranden i nämnden.
– Vi har inga detaljer än så länge. Ett första steg är att se över hur det ser ut i dag och om några regler behöver ändras. Kanske ska det inte vara gratis att stå 48 timmar på pendlarparkeringen AR, så att de som verkligen behöver plats där får det? Kanske ska det vara övervakning, säger Thor Övrelid.
För dem som ska ta bussen från AR är det långt till gatuparkeringarna i centrum, så vore det inte klokast att utöka den pendlarparkeringen?
– Det kan vara så, det har jag inget emot, men man måste vara medveten om att det kostar mycket pengar att anlägga parkeringar, svarar Thor Övrelid.
Gatuchefen Kristofer Kvarnström påpekar att pendlarparkeringen AR har utökats i detaljplanen för Södra AR etapp ett, men eftersom planen har överklagats ligger den på is. Han ser helst att de som bor i tätorten i så stor utsträckning som möjligt inte tar bilen för att fortsätta med kollektivtrafik.
– Gång-, cykel- och kollektivtrafik är prioriterat enligt kommunens trafikstrategi, säger Kristofer Kvarnström.