Olyckshelikoptern var inte registrerad för luftfart i Sverige

Helikoptern som störtade i Heby i tisdags utgick från ett privat flygfält i Vassunda sydväst om Knivsta där den varit uppställd tillsammans med två likadana maskiner, samtliga ursprungligen sovjetisk/ryska MI-2:or.

Knivsta2005-06-24 00:00
Flygfältet i Vassunda ägs av en ortsbo som själv är sportflygare. Han uppger att den första helikoptern kom dit för cirka ett år sedan:
— Det var genom en bekant till mig. Det var meningen att det bara skulle bli tillfälligt.
Markägaren säger att hans bekant varit mellanhand och att han själv inte haft någon kontakt med det litauiska bolag som äger helikoptrarna.
— Ersättningen till mig motsvarar bara kostnaden för elen till kupévärmarna i de här maskinerna.
Har helikoptrarna stått utomhus?
— Ja.
Tar de inte skada av det?
— Det behöver de nog inte göra.
Start- och landningsbanan i Vassunda är cirka 900 meter lång. Där finns också tre sportflygplan som ägs av privatpersoner.

Behöver inget särskilt tillstånd
Markägaren och ytterligare sex personer äger till exempel ett av dem, en Cessna. Till flygplanen finns hangarer.
Har ni någon flygklubb?
— Nej, men vi som gått ihop om de här planen bildar en förening.
Har helikoptrarna startat och landat ofta i Vassunda?
— Det har väl varit en del, det har det. Men jag vet inte så noga.
Har du själv varit uppe och flugit i någon av dem?
— Nej.
En privat start- och landningsbana som den i Vassunda behöver inget särskilt tillstånd, det räcker med att markägaren upplåter marken för ändamålet. Myndighetstillstånd fordras först då ett flygfält skall inrättas eller godkännas ur säkerhetssynpunkt, uppger Håkan Löfgren chef för tillståndsenheten på Luftfartsstyrelsen.
Men är det till exempel rimligt att helikoptrar parkeras utomhus över vintern?
— Det är inte ovanligt, det finns kapell för att skydda motorerna och rotorbladen. Men flygmaskiner måste naturligtvis underhållas och skötas för att tillståndet för att få använda dem skall kunna förnyas, säger Håkan Löfgren.

Inte luftfartsregistrerad i Sverige
Den helikopter som störtade i Heby är inte luftfartsregistrerad i Sverige. I Litauen är den klassad som experimentmaskin med restriktioner:
— Maskinens luftvärdighet gör att den inte får flygas över eller landa i tätbebyggt område. Av samma skäl får den inte användas i kommersiell flygverksamhet, säger Ragnar Boge, sakkunnig på Luftfartsstyrelsens normavdelning.
MI-2 helikoptrarna i Vassunda är kända bland åtskilliga flygintresserade i Uppsalatrakten. Det litauiska bolaget som äger dem anlitar tre svenska piloter, uppger en medlem i flygklubben vid Sundbro flygfält utanför Uppsala som vill vara anonym.
— De brukar landa här på Sundbro ibland.
Åtminstone en av helikoptrarna har tidigare använts för militärt bruk:
— Den var fortfarande kamouflagemålad när jag såg den första gången. Att köpa en sådan maskin är jämförelsevis billigt, och jag har bara hört gott om prestandan, säger den anonyme uppgiftslämnaren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!