Reklam på släpvagnar, kärror och lastbilstrailers är en vanlig syn utmed motorvägarna. Men de så kallade vagnskyltarna kräver tillstånd – något som i stort sett aldrig beviljas.
I fjol rapporterade UNT om hur flera olagliga reklamskyltar mellan Uppsala och Knivsta anmälts av privatpersoner, varefter en utredning tillsattes för att avgöra vilken myndighet som var ansvarig för tillsynen över skyltarna.
Nu har bygg- och miljönämnden i Knivsta fattat beslut om föreläggande att ta bort ett tiotal skyltvagnar som befinner sig längs med E4:an i kommunen. Det handlar om skyltar som ligger utanför detaljplanelagt område, där länsstyrelsen har beslutanderätt gällande tillstånd och kommunen har tillsynsansvar.
En av dem som varit engagerad i frågan om skyltarnas borttagande är advokaten Thorulf Arwidson. Han är kritisk till att reklamen har fått stå kvar i så många år, trots att den är olaglig.
– Rättsreglerna är fullt tydliga. Problemet är att kommunen inte av egen kraft har följt tillsynsarbetet. Det är en prioriteringsfråga och handlar om politisk vilja, säger han.
Att frågan varit lågprioriterad bekräftas av Christofer Mattson, som är byggnadsinspektör på bygg- och miljönämnden i Knivsta kommun.
– Vi följer den tillsynsplan som tagits fram för 2019 där vi har satt upp prioriteringsordningar. Där finns ingen planerad tillsyn om skyltar längs vägar i år, men vi behandlar självklart alla inkomna anmälningsärenden.
Krävs det anmälningar från allmänheten för att ni ska se till att de här reglerna följs?
– Först vid årsskiftet kom det med i reglementet för Knivsta kommun att byggnadsnämnden ska jobba med de här frågorna. För vår del har vi på byggnadsenheten inte prioriterat frågan eftersom det inte har legat under vår nämnd. Jag kan inte svara för kommunen i övrigt.
Riskerar de fastighetsägare som inte tar ner sina skyltar vite?
– Det kan absolut förekomma vite med ett föreläggande i ett sådant fall. Men det är inte en fråga vi har tittat på i dagsläget.
För Thorulf Arwidson, som passerar vagnskyltarna varje gång han tar bilen mot Uppsala, är reklamen mer än ett juridiskt problem.
– Jag tycker att det är förfulande för landskapet. Och det förvånar mig att politiker och allmänhet inte reagerar mot de här fula vagnarna. En annan aspekt är att det blir en form av osund konkurrens mellan de företagare som tar sig den här friheten, och de som ser till att vara laglydiga.
Senast den 13 april ska reklamskyltarna vara borta.