Nya krav på hemtjänsten i Knivsta

Arbetsmiljöverket berömmer arbetet med arbetsmiljöförbättrande åtgärder inom hemtjänsten i Knivsta. Samtidigt ställer myndigheten krav på att en rad brister och vill kommunen redovisar arbetet för att få bukt med dem senast 11 juni i år.

Knivsta2007-04-12 00:01
Inspektionen av hemtjänsten i början av april är en uppföljning av krav som ställts förra året. Arbetsmiljöverket konstaterar i sin rapport från det senaste besöket att steg tagits i rätt riktning. Men det finns en del att förbättra inom hemtjänsten, i fråga om arbetsmiljöarbetet.

  • Sjuksköterskor och kontaktombud, som ska göra arbetsmiljöbedömningar av arbete i enskilda hem, saknar utbildning i arbetsmiljöfrågor.
  • Introduktionen av nyanställda ska på ett tydligare sätt informeras om risker i arbetsmiljön och hur de undviks. Det ska även tydligt framgå vem som ansvarar för olika delar av introduktionen.
  • Det övergripande dokumentet som tar upp hot och våld ska formas om till "lokalt skriftliga säkerhetsrutiner" där det står hur personalen ska agera i akuta situationer.
  • Dokumentet på central nivå som tar upp rutiner för första hjälpen och krisstöd ska anpassas till de anställda inom hemtjänsten.
  • En skriftlig prioriteringsordning ska tas fram för arbetstagarana där det står "vilka arbetsuppgifter som de kan välja bort när tiden inte räcker till för det arbete som ska utföras".
    Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!