Ny organisation för bättre elevstöd

När en skola kör fast i ett arbete med en elev, eller elevgrupp, ska "nya friska ögon" komma in och hjälpa till att vrida utvecklingen åt rätt håll. Det är målet med det nya stöd- och konsultationsteamet (Sok) i Knivsta kommun.

Knivsta2006-09-30 09:51
— Lite svårt att uttala namnet och klar risk för tungvrickning, säger Inger Back, som är chef för stöd och konsultationsteamet när vi träffar henne och Barbro Sandberg, specialpedagog.
I den före detta cykelaffären i Gredelby har Sok sin samlingspunkt. Här möts och befruktas kompetenser från olika yrkesområden: specialpedagog, kurator, psykolog, skolsköterska och skolläkare.

Hjälper på olika sätt
Konkret ska arbetsgruppen bidra med det som namnet säger: stöd och konsultation. Förskolor och skolor kan få hjälp med barn­observationer, personalsamtal, grupphandledning, vissa elevsamtal, föräldrasamtal och representanter från Sok kan delta i elevvårdskonferenser. Gruppens psykolog kan även bidra med utvecklingsbedömningar.

Lika för alla
— Vi kan utifrån skapa oss en bild av studiesituationen, arbetsmiljön, organisationen och hur vuxenvärlden kan förändra sig i förhållande till eleven, säger Barbro Sandberg.
Inger Back menar att en viktig funktion som gruppen får är att "bygga igen diken".
— Vi vill att färre elever och för­äldrar känner att de faller mellan stolarna, säger Inger Back.
Hon menar att i en stödorganisation som fungerar på samma sätt i hela kommunen får alla skolor samma möjlighet.
— Det viktigaste är att personalen uppfattar att de kan få stöd av oss, med arbetssätt och barns olika typer av svårigheter. Vi ska ge råd och vara en tillgång, säger Barbro Sandberg.

Rättvis fördelning
Stöd- och konsultationsteamet ska leda till bättre uppbackning, men även till att resurserna fördelas mer rättvist. På den tiden skolorna fick begära extra pengar till elevvård med mera kunde det bli mer godtyckligt, enligt Inger Back.
Var det så att den skola som argumenterade bäst, som kunde övertyga dem som satt på pengarna att just deras problem var viktigast, också fick mest hjälp och resurser?
— Ja, den risken fanns ju eftersom skolorna fick ansöka om medel, säger Inger Back.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!