Ny kunskap till arbetslagsledare

I våras började de arbetet. På fredagen var det examinationsdags för ett 30-tal arbetslagsledare från skolor och förskolor i Knivsta. Fem högskolepoäng från Växjö universitet kan deltagarna kvittera ut, men framför allt ny kunskap.

Knivsta2006-11-18 00:01
Att utbilda arbetslag och arbetslagsledare är inte vanligt, om man får tro Lena Holmberg från Lärarfortbildning AB . Knivsta, som satsat en del av utbildningspengarna på att utveckla arbete och ledarskap i arbetslagen, är lite unikt.
Ett arbetslag är en samling lärare, oftast mellan fem och tio stycken, som har ansvar för en grupp elever. Det är i lärarkonstellationen runt eleverna som det pedagogiska utvecklingsarbetet ska få näring och ledas åt rätt håll. Förhoppningsvis spirar det här av kreativt tänkande och här spånas det vilt om förutsättningarna för elevers lärande.
Om det är ett bra fungerande arbetslag, med en god arbetslagsledare.

Ger ny trygghet
- Den här utbildningen är en stor trygghet, man får lära sig att prioritera, säger Ulla Pedersen som arbetar som förskollärare på Myrstackens förskola i Alsike.
Lena Holmberg, som hållit i utbildningen tillsammans med Lars Holmstrand, professor vid Växjö universitet, med flera, säger att ledarskapet i arbetslaget är av största vikt för att utvecklingsarbetet på skolan ska fungera.
- För rektorn på skolan är det viktigt att ha en motparter som kan föra fram åsikter från arbetslagen. Det gäller att bygga en bra kommunikation med ledningen, säger Lena Holmberg.
- Skolan kan inte förändras uppifrån, det visar de senaste 20 årens forskning, utan kraften måste komma underifrån, säger Lars Holmstrand.
Han talar om att deltagarna fått lära sig att bygga kunskap tillsammans, om den kollektiva kraften.
Ulla Pedersen märker redan skillnad i hennes arbetslag på Myrstacken.
- Vi jobbar mer som ett lag i dag, säger hon.
Vad är det första du ska tag i med fem nya högskolepoäng i att leda ett arbetslag?
-Att stärka arbetsplatsträffarna på förskolan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!