"Ny järnvägsbro nödvändig"

Gredelbyleden kan i värsta fall bli lika starkt trafikerad som Kungsgatan i Uppsala när det byggs bostäder i Nydal. Det står i en ny trafikstudie.

Knivsta2014-05-07 15:54

Studien har tagits fram av kommunens tjänstemän i samarbete med Sweco. Syftet var till en början att ta reda på vilka passager över järnvägen som är nödvändiga för att få till en fungerande trafik i tätorten i framtiden.

Men studien visade sig också innehålla material som kommunen har nytta av i den fortsatta planeringen av bostadsområdet väster om järnvägen i Nydal (Tarv) och på marken där Ängby industriområde ligger i dag.

– Byggs det vi har tänkt i Nydalplanen så blir det för fullt på Gredelbyleden. Därför blir en till vägbro över järnvägen absolut nödvändig i framtiden, säger Knivstas kommunalråd Klas Bergström (M).

Studien visar bland annat att Gredelbyleden, Centralvägen och Ängbyvägen får kraftigt ökade trafikmängder om exempelvis inte flera utfartsvägar anläggs ut mot Gredelbyleden och om inte en planskild korsning byggs över järnvägen. Samtidigt minskar trafikmängden på Forsbyvägen förbi Thunmanskolan om planerna på att förlänga Centralvägen söderut genomförs.

Minst biltrafik på Gredelbyleden, den största genomfartsvägen i Knivsta, blir det om en vägtunnel byggs i närheten av stationen där vägkorsningen med järnvägen ligger i dag. Med en järnvägstunnel eller -bro till i Knivsta skulle trafiken på Gredelbyleden bli 11 000 till 18 000 fordon per årsmedeldygn.

För närvarande är det bara Gredelbyleden som går på en bro över järnvägen. Helt utan en till tunnel eller bro över järnvägen i Knivsta skulle trafiken på Gredelbyleden öka till hela 17 000-22 000 fordon per årsmedeldygn. Båda beräkningarna är gjorda utifrån att det skulle flytta in 10 000 nya invånare i det nya bostadsområdet.

Men redan när 3 000 personer flyttat in kommer trafiken på Gredelbyleden komma upp i samma nivå som på Kungsgatan i Uppsala om inga flera planskilda korsningar byggs i Knivsta.

- De här siffrorna och simuleringarna kommer nu även bli en del av utredningen om hur bostadsområdet Nydal ska planeras, säger Klas Bergström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om