Catharina Sundin är rektor på Norrgårdens förskola och i full färd med att skriva verksamhetsplanen. När förskolan byggdes samlades barnens och föräldrarnas önskemål in, berättar hon.
Barnen ville bland annat kunna leka med vatten och sand. Det resulterade i en gammaldags vattenpump. Här finns även odlingsplatser, en vindsnurra och en särskild plats för stenar och pinnar som barnen vill spara.
Föräldrarna ville ha plats för barnvagnar utomhus så att barnen kan sova ute, vilket också hörsammades.
– Under hela byggprojektet har även förskolepersonalen varit delaktig, med fokus på barns utforskande, lek och lärande, säger Catharina Sundin.
I höst är 78 barn inskrivna. Sedan fyller de på under våren och hösten 2020. Fullt utbyggd rymmer Norrgårdens förskola 144–150 barn.
Catharina Sundin berättar entusiastiskt om platser för vila och avskildhet, ateljéer, ljud- och ljuslabb, naturrum och rum för språk och digitalt lärande. I ett slags amfiteater kan de hålla barnråd och föräldraråd. Närheten till skogen är också något rektorn lyfter fram.
– Vi tog vara på att det var en skogstomt och sparade stenar och träd, berättar hon.
Pedagogiken är Reggio Emilia-inspirerad. Det innebär att barnen får använda alla sinnen i sitt lärande och välja hur de vill uttrycka sig – genom dans, musik, drama eller skapande.
– Vi vill hjälpa barnen att reflektera över hur vi skapar en hållbar värld och vilka val vi gör. En positiv framtidstro är viktigt, säger Catharina Sundin.