"Ny busstidtabell kommer inom kort"

I torsdags den 15 januari träffade Knivstas kommunalråd Göran Nilsson representanter för Upplands Lokaltrafik för att förbättra busstrafiken från Östuna- och Laggaområdet i Knivstas östra delar till Uppsala.

Knivsta2014-02-18 16:00
 Missnöjet har varit stort med de förändringar som genomfördes inför hösten, när busslinjerna 807 och 808 ersattes med 186 och 182. Klagomålen har rört indragna busshållplatser och förändrade tidtabeller.

Vara på jobbet till sju
Göran Nilssons främsta mål har varit att få till en bättre tidtabell på de linjer som finns i dag. Det ska bli möjligt att ta bussen och hinna till jobbet klockan sju på morgonen, samt att de gymnasieelever som i dag har problem att hinna till skolan ska få en chans att åka med en kombinerad arbets- och skolpendlarlinje. Men någon omdragning av bussträckningarna tror han inte på.
- På den sträcka där vi har haft mest klagomål kommer vi inte att genomföra någon förändring. Där gjorde vi en passagerarräkning och kom fram till att det var bara noll till fyra passagerare i genomsnitt. Det räcker inte, säger han.

Turer kan dras in
En av huvudorsakerna att kommunen satsar på busspendling är att det ska vara en miljövinst jämfört med bilpendling. Det uppnår man inte med tomma bussar, enligt kommunalrådet.
- Vi vill bli så duktiga på att hitta passande tider att vissa familjer kanske väljer att bara ha en bil i stället för två, säger han.
Det kan till och med bli aktuellt att dra in vissa turer som i dag har få eller inga passagerare till förmån för de turer som efterfrågas för arbetspendling under morgnar och eftermiddagar.

Två kilometer gränsen
Att vissa fått 1,5­­-2 kilometers avstånd till hållplatsen efter omläggningen är något man får räkna med, anser kommunalrådet.
- Kommunens gräns för hur långt lågstadieelever kan behöva gå är två kilometer, så det får man räkna med om man väljer att bo på landsbygden också, säger han.
Den viktigaste orsaken att behålla eller utöka trafiken på någon sträcka är att bussarna utnyttjas, anser Göran Nilsson.
- Att man vill ha en busslinje för att kunna åka buss de gånger man har lämnat bilen på service räcker inte, säger han.
Inom två månader hoppas han att enklare förändringar i tidtabellerna kan vara genomförda. Men även om det krävs att UL gör en ny offentlig upphandling av tjänster så hoppas han att den kan var genomförd före sommaren.

FREDRIK SUNDMAN
fredrik.sundman@unt.se
08-594 405 9
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om