Det är Trafikverket, före detta Vägverket, som beslutat om fartkamerorna som ingår i ett nationellt system.
– Den här vägsträckan har länge funnits på vår lista för lämpliga åtgärder, säger Anders Wiman, projektansvarig vid Trafikverket.
Just nu arbetar entreprenören med grunderna till fartkamerorna.
Längs den aktuella sträckan har under senare tid ett flertal svåra trafikolyckor skett, bland annat den 15 augusti i år då en man avled efter en singelolycka. En annan olycka skedde den 18 april i år då en cyklist avled efter att ha kolliderat med en bil i höjd med Eggebyholm.
Enligt statistik från Nationella vilolycksrådet är kollisioner med älg överrepresenterade längs 77:an, jämfört med andra vägar i kommunen. Under 2010 har hitintills sex älgolyckor rapporterats från Knivsta kommun. Fyra av dessa olyckor har inträffat längs 77:an. Trafikverket har länge känt till problemen med höga hastigheter på 77:an. Kameror kommer bland annat monteras vid Östunakorset.
Hur kommer ni fram till kamerornas placeringar?
– Vi tittar på hastigheter och olycksstatistik. Sedan tittar vi även på hur vägen ser ut och vilka platser där det tidigare skett olyckor eller där olyckor kan komma att ske, säger han.
Anders Wiman säger att svenska myndigheters syn på fartkamerorna skiljer sig mot många andra länder där fartkameror används.
– I många andra länder monteras kamerorna så de inte syns för att optimera antalet böter. I Sverige monteras kamerorna så att alla trafikanter kan se dem. Med skyltarna som upplyser om kamerorna vill vi ge alla trafikanter en chans att köra lagligt och säkert, säger Anders Wiman.
Vad tror du trafikanterna tycker om kamerorna?
– Trafikverket gör varje år enkätundersökningar. Resultatet visar att 70 procent, ibland upp till 90 procent, av trafikanterna är positivt inställda till kamerorna. Att så många är nöjda med kameror är internationellt sett unikt, säger han.
Är det aktuellt med fartkameror på andra vägsträckor i Knivsta kommun?
– Inte för tillfället. Sedan 2006 har varje trafikverksregion analyserat behovet. Vi har fått välja att montera kameror längs de värst olycksdrabbade sträckorna, säger han.
Stefan Mattson är styrkeledare vid Attunda brandkårs station i Knivsta.
– Det går ganska fort på den vägen och det är hastigheten som dödar. Bara under senare tid har vi haft 3–4 dödsolyckor på 77:an. Sänks hastigheten blir olyckorna mindre allvarliga. Därför tycker vi det är bra med fartkameror, säger Stefan Mattsson.
I september–oktober kommer kamerorna längs 77:an att tas i bruk.