Nio av tio körde för fort på Kölängsvägen

De utplacerade skylthindren på Kölängsvägen har gjort att snitthastigheten på 30-sträckan har sjunkit med sju kilometer i timmen jämfört med för ett år sedan. Men fortfarande kör 89 procent av bilisterna för fort. Knivstabygdens undersökningar visar också att laglydigheten på Apoteksvägen blivit betydligt bättre.

Knivsta2014-02-18 15:57
För ett år sedan uppvaktade de boende längs Kölängsvägen kommunalrådet Göran Nilsson angående de höga hastigheterna genom området. Efter nästan ett år kom det upp nya bågformade hastighetsskyltar ute i vägbanan.
Enligt vår undersökning har snitthastigheten på Kölängsvägen, precis vid Måsvägen, minskat från 46 till 39 kilometer i timmen jämfört med fjolårets undersökning på samma sträcka som omfattade 105 bilar och genomfördes i början på maj. I år körde endast 11 procent av de 84 bilarna med laglig hastighet. 62 procent hade fått böter om polisen utfört kontrollen.

Statsbidrag till gång- och cykelväg

För att ytterligare förbättra säkerheten har kommunen ansökt om och även blivit beviljad statsbidrag för att anlägga en nya gång- och cykelväg längs hela Kölängsvägen ända till Apoteksvägen.
- Det blir dessutom två avsmalnande övergångsställen med förstärkt belysning, säger Kjell Almgren, trafikingenjör på Knivsta kommun.

Kommunen betalar hälften
Jobbet är ute på anbudsräkning, beräknas börja i augusti, och vara klart i november. Statsbidragen täcker halva summan och kommunen lägger lika mycket. Exakt hur mycket det rör sig om kan inte Kjell Almgren svara på.
- Vi tänker skicka in en likande ansökan för att kunna förlänga gång- och cykelbanan längs Apotekvägen ända ner till Härads­vägen nästa år. Om det lyckas får vi ett stråk som sträcker sig från Kölängen ner till centrum, säger Kjell Almgren.

Blomsterlådor sänkte farten

Knivstabygdens hastighetsundersökning omfattade även mätningar på Apoteksvägen mellan Södervägen och Tornvägen, en 50-sträcka som sedan en tid tillbaka har blomsterlådor utsatta i var sin ände. De verkar ha fått effekt, för snitthastigheten under mätperioden låg på 47,55 kilometer i timmen. Visserligen noterades 70 kilometer i timmen för ett fordon, men 68 procent körde lagligt.
- Blomlådor vad det vi hade råd med. Det är naturligtvis glädjande om det har fått sådan effekt, säger Kjell Almgren.

Alla körde för fort på 30-sträcka
Mer oroande är i stället hastigheten på 30-sträckan vid övergångsstället strax norr om korsningen Gredelbyvägen/Staffansvägen. Bå­de bilarna från Gredelbyleden och nerifrån centrum låg på snitthastigeheter över 43 kilometer i timmen. Den snabbaste körde i 57.
Här är det i första hand en polisiär fråga enligt Kjell Almgren, men kommunen funderar också på olika fartdämpande åtgärder.
- Ett första steg skulle kunna vara sätta upp nya bågformade 30-skyltar precis intill körbanan som syns bättre och som gör att bilisterna uppfattar att vägen smalnar av, säger kommunens trafikingenjör Kjell Almgren.

Halv miljon på 3,5 timme
Enligt Claes Litsner på NTF är respekten för fartgränserna generellt för låg.
- Staffansvägen upplevs troligtvis inte som farlig. Det behövs någon form av avsmalning eller farthinder för att stärka den känslan. Kortsiktigt handlar det troligtvis om en icke permanent lösning medan det långsiktigt är en exploateringsfråga kopplad till Sågenområdet, säger Claes Litsner.
Hade det varit polisen som utfört hastighetskontrollerna istället för Knivstabygden så skulle troligtvis 226 förare blivit bötfällda för totalt 535 600 kronor under de 3,5 timme som undersökningen pågick. Polisen bötfäller inte dem som kör upp till fem kilometer för fort då det ligger inom felmarginalen.


Knivstabygdens undersökning

På Gredelbyvägen/Staffansvägen körde ingen bil lagligt. 7 stycken körde 31-35 km, 20 stycken körde 36-40 km, 30 stycken körde 41-45 km, 19 stycken körde 46-50 km och 7 stycken körde mer än 51 km. Snitthastigheten var 44 km/timme, högsta hastigheten var 57 km/timme. Den undersökta platsen var övergångsstället norr om korsningen Gredelbyvägen/Staffansvägen, fredag 30 juni kl 16.50-17.20.

På Staffansvägen körde 3 bilar lagligt. 19 stycken körde 31-35 km, 41 stycken körde 36-40 km, 16 stycken körde 41-45 km, 6 stycken körde 46-50 km och 2 stycken körde mer än 51 km. Snitthastigheten var 39 km/timme, högsta hastigheten var 62 km/timme. Den undersökta platsen var Staffansvägen mellan kvarteret Segerdal och Sågenområdet, fredag 30 maj kl 17.25-17.55.

På Kölängsv/Måsvägen körde 9 bilar lagligt. 17 stycken körde 31-35 km, 25 stycken körde 36-40 km, 13 stycken körde 41-45 km, 11 stycken körde 46-50 km och 6 stycken körde mer än 51 km. Snitthastigheten var 39 km/timme, högsta hastigheten var 58 km/timme. Den undersökta platsen var korsningen Kölängsvägen/Måsvägen, torsdag 5 juni kl 7.03-7.33 och fredag 13 juni klockan 16.36-17.06.

På Forsbyvägen körde 10 bilar lagligt. 23 stycken körde 31-35 km, 17 stycken körde 36-40 km, 8 stycken körde 41-45 km, 4 stycken körde 46-50 km och 2 stycken körde mer över 51 km. Snitthastigheten var 37 km/timme, högsta hastigheten var 58 km/timme. Den undersökta platsen var övergångsstället vid Särsta Torg, torsdag 5 juni kl 8.10-8.40.
Bötesbelopp
Böter vid hastighetsöverträdelser på 30- och 50-väg:
1-10 km över 2 000 kr
11-15 km över 2 400 kr
16-20 km över 2 800 kr
21-25 km över 3 200 kr
26-30 km över 3 600 kr
31-40 km över 4 000 kr
Högre hastigheter rapporteras till åklagare.

Bromssträcka
Torrt väglag på normal asfaltsväg 30 km/timmen: 13 meter.
1 sekunds reaktionstid för att flytta foten till bromsen, 8 meter, och 5 meter till.
50 km/timmen: 27 meter. 1 sekunds reaktionstid gör 14 meter, och 13 meter till.
Källa: NTF
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om