Naturen som hjälpmedel i skolan

Hela hösten har barnen i Alsike skolas förskoleklass A bedrivit utomhuspedagogik. Nu vill ingen vara utan daglig utevistelse.

Livia Forsyth och Tea Uppfeldt studerar under överinseende av Eliana Braga-Svensson.

Livia Forsyth och Tea Uppfeldt studerar under överinseende av Eliana Braga-Svensson.

Foto:

Knivsta2007-01-15 00:01
- Vi måste gå ut nu, säger Eliana Braga-Svensson, förskollärare på Alsike skola.
Hon skyndar ut ur klassrummet, kliver i grova kängor och drar på överdragsbyxor och tjock jacka.
Utanför, på skolgården, har kollegan Margareta Jansson, "Maggan" kallad, samlat barnen.
- Är ni klara? frågar Eliana Braga- Svensson.
- Jajamänsan fattas bara, svarar grupperna Ormen och Månen i en kör.

Blöt terräng
Och så tågar de i väg mot närmaste dunge. En lerig och blöt terräng möter oss. Men ingen verkar nedslås av att de två närmaste två timmarna ska tillbringas här.
Annat var det i höstas, då knorrades det över dåligt väder och tunna kläder. Ja, många, kved: "Vad ska vi göra? Ska vi inte gå in snart?".
Eliana Braga-Svensson börjar tala om former: cirklar, rektanglar och kvadrater. Med hjälp av pinnar får hennes grupp forma figurer på marken. De jobbar tillsammans och alla verkar ha kläm på hur de ska göra. Nästa övning är snarlik, fast den här gången tar de hjälp av varandra för att skapa de rätta formerna. Det dröjer inte länge förrän vi fått "mänsklig" geometri på marken.
- Nu samlas vi alla i en cirkel, säger Eliana Braga-Svensson.
Övningen summeras med två frågor: Vad var svårast och vad var roligast?

Miljön som hjälpmedel
Svårast, säger barnen, är att pinnarna var raka och då blev det knivigt att få till cirklarna. Roligast: Att ligga på marken.
- Jag fryser om tårna, säger en pojke och rycker i Eliana Braga-Svenssons jacka.
Hög tid för fri lek.
Idén till att pröva utomhuspedagogik fick Eliana Braga-Svensson när hon sökte en magisterutbildning i utomhuspedagogik vid Linköpings universitet. Samtidigt som hon kom in på kursen i höstas ville hon prova att utnyttja utemiljön, som ett pedagogiskt hjälpmedel.
- I skogen har inte vi vuxna planerat miljön. Här får barnen själva bestämma. Här erbjuds möjligheter att använda sin fantasi och sina sinnen på ett annat sätt än i ett klassrum med leksaker.

Färre konflikter
Hon förklarar att det blir färre konflikter utomhus tack vare att skogen tillhör alla. Utevistelsen varje förmiddag stimulerar även till rörelse och aktivitet.
Att vara ute har även ett långsiktigt mål:
- Genom att vara ute motiverar vi ett miljötänkande hos barnen, att de ska ta hänsyn. Vi är en del av naturen och naturen är en del av oss.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!