I samband med pandemin och högre räntor ökade intresset för att semestra på hemmaplan i tält, husvagn eller husbil. Men i takt med att fler byter till el-bil så har det varit svårt att åka de längsta sträckorna med husvagn på släp.
Ju tyngre last, desto kortare sträcka räcker elen i bilen.
– Nu har det kommit modeller som väger mindre än en traditionell husvagn, vilket ger en lägre förbrukning av el eller andra drivmedel. De nya vagnarna är ungefär 25 procent lättare, säger Marcus Wilsby på bil- och husvagnsföretaget RA Motor som sedan 2022 gått samman med Knivsta Motor.
I en av de två nya modellerna visar det sig att golvytan krympt något, jämfört med traditionella husvagnar. Men samma bekvämligheter som i vanliga husvagnar ryms på ytan. Hemligheten ligger enligt Marcus Wilsby i nya smarta lösningar, som exempelvis en duschkabin som går att veckla ut ur en vägg, nästan som när Kalle Anka i tv på julafton tar fram ett badkar i Musses tecknade husvagn.
– Ja, det har blivit en större effektiv yta. Samtidigt är den stora elbils-vagnen 300 kilo lättare än de traditionella familjevagnarna.
Maxvikten för ett ekipage (bil plus släp eller husvagn) är 3 500 kilo för den som har vanligt B-körkort.
Krävs det inte ett annat körkort för att dra husvagn efter elbil?
– Begränsningen har varit att elbilar är tyngre och därför blir totalvikten med en vanlig husvagn ibland högre än den tillåtna vikten. Men med den nya generationen vagnar ska det inte vara något problem. Den vi står i nu väger bara 1 100 kilo, säger Marcus Wilsby.
Han tipsar den som är osäker på vikten att gå in på tjänsten släpvagnskalkylatorn på Transportstyrelsens hemsida.
De nya husvagnarna är kompatibla med elbilar och det går att genom en sladd koppla in elen från bilens batteri till husvagnen. På så sätt behövs inte längre någon gasol för att producera värme och varmvatten eller separat batteri till belysning, radio och tv.
– Det gör det också lättare att ”fricampa” ute i naturen under längre tid på platser där det inte finns el.
Enligt honom ökar trenden med mindre campingfordon generellt, även bland dem som har bensindrivna bilar.
– Ja, jag tror att det är en tidsfråga innan el- och hybridbilskompatibla husvagnar dominerar marknaden. Därför är det extra spännande att få vara med från starten, säger Marcus Wilsby.