Motig höst för Upptåget
De senaste veckorna har varit påfrestande för upptågsresenärerna med flera inställda tåg och större förseningar än vanligt. Knivstabygdens miniundersökning visade att ett tåg av tio höll tidtabellen, och att snittförseningen låg på ungefär fyra och en halv minut.
- Men som leverantör är vi naturligtvis inte nöjda med att tågen inte går i tid så förseningarna bör inte ligga på mer än fem minuter.
Därför har UL uppföljningsmöten med SJ som kör tågen åt UL, men även med Banverket när det gäller exempelvis signalsystemen.
- Hösten inleddes med att flera tågset drabbades av
svårupptäckta fel. Troliga komponenter byttes ut, men det tog lång tid och många byten innan felen hittades, vilket påverkade tågtrafiken negativt, säger Sture Jonsson.
Löv ställer till problem
De senaste veckornas problem beror enligt honom i första hand på att två tågset akut plockats bort ur trafik sedan de drabbats av lövhalka.
- Ett eller flera hjul låser sig vid inbromsningar, vilket gör att de inte längre är helt runda, så tågen vibrerar när de kör. Därför måste de in på hjulsvarvning, som tar några dagar då tågverkstaden i Gävle inte bara ska serva Upptåget, säger Sture Jonsson.
För få personal
En annan anledning är att det har saknats tågvärdar under hösten. Då en ny kull snart är färdigutbildad räknar Sture Jonsson med att det problemet snart ska vara ur världen.
Bland resenärerna på perrongen i Knivsta rådde stor osäkerhet kring vad som gäller när ett upptåg blir kraftigt försenat eller ställs in, då det inte brukar informeras om det via högtalarsystemet.
- När ett upptåg ställs in får resenärer med UL-kort åka med nästa SJ-tåg till Uppsala eller Märsta utan extra kostnad. Övriga får betala gängse SJ-taxa om de vill åka med, säger Sture Jonsson.
Arlanda är lite speciellt
Från Märsta går det att ta pendeltåg till Upplands Väsby eller åka vidare in till Stockholm, alternativt ta buss till Arlanda, men då krävs SL-kort eller kontant betalning.
- Jag tror inte att någon med giltigt UL-kort blir avkrävd en ny biljett även om de hoppar på ett tåg som går till Arlanda, om ett upptåg är inställt, men där råder ett lite annorlunda läge, säger Sture Jonsson.
Vid förseningar, även kraftiga, gäller emellertid inte erbjudandet. Då är det bara att invänta nästa upptåg, eller betala ordinarie pris på SJ-tågen.
Nytt tåg ska ge arbetsro
För att kunna svara mot det ökande resandet med upptåget, samt minimera antalet inställda avgångar i framtiden har UL beställt ett nytt tågset som beräknas tas i trafik i december.
- Det gör att vi kan köra fler dubbelkopplade tåg i högtrafik så att fler får sitta, men också att vi har större möjlighet att upprätthålla trafiken även om något eller några av våra tågset tillfälligt måste tas ur trafik, säger Sture Jonsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!