Missar på Thunmansskolan trots storinvesteringen

Vardagen är tillbaka på Thunmanskolan, och mindre än en vecka efter den pampiga invigningen med 1 200 besökare så har verkligheten hunnit i kapp. Skoltillvaron är inte perfekt, långt ifrån, tycker många i personalen.

Läraren Lars Björksten efterlyser en mer ändamålsenlig skola.

Läraren Lars Björksten efterlyser en mer ändamålsenlig skola.

Foto: Erik Leijonhufvud

Knivsta2007-10-24 00:01
- Vi har en teknik som vi inte kan förvänta oss i nutiden, den är på många sätt museal, säger SO-läraren Lars Björksten som går i bräschen för krav på en mer ändamålsenlig skolmiljö som gror i lärarleden.
Fasta tv-apparater i klassrummen, fler elevdatorer, kartor i varje klassrum, videoprojektorer, ett internkommunikationssystem, möjlighet att mörklägga klassrum, fler kopiatorer, ...
Medan eleverna i 9C pluggar på om skriftlösa religioner, lägger Lars Björksten ut texten om vad han tycker saknas i den topprenoverade skolan - en hel del.
- Talar man om eskimåer och aboriginer så vill man kunna dra ned en karta och visa var på jordklotet de håller till.

Mindre än en vecka efter invigningen som blev en succé för skolan med många besökare, modevisning och välgjorda elevarbeten så handlar mycket av snacket i lärarrummet om väggar som suger åt sig smuts, trasiga mattor och ett intranät som inte går att använda.
En förklaring till varför lärarnas synpunkter samlas på hög är, enligt Lars Björksten, att lärarnas synpunkter inte tagits på allvar under byggprocessen.
- Känslan jag fått är att arkitekter och projektledare tycker att vi lärare är jobbiga bakåtsträvare - man har inte visat respekt för våra önskemål.

Heléne Pettersson Jangen är rektor på Thunmanskolan. Hon kan inte bedöma hur lärarnas bidrag tagits tillvara eftersom hon inte varit med under den delen av byggprocessen.
Hon försöker inte förklara bort de problem som lyfts fram, och säger att skolledningen sitter i möten varje vecka med projektledare Per Liljestrand där de tar upp vad som kan förbättras och förväntningar som inte infriats. Om ett par månader kommer dessutom 2,5 miljoner kronor - färska investeringspengar som delvis ska användas för att pricka av önskemål från personalen.
- I de bästa av världar hade allt varit klart, men nu är det inte så och det tar tid att få ordning. Men jag hoppas samtidigt att lärarna lyfter blicken och tänker på hur det såg ut innan och inte bara ser det som är dåligt, säger Heléne Pettersson Jangen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!