Många frågor om trafikmiljö i Knivsta
Lägre hastigheter i Knivstas tätort, fler pendlingsparkeringar och gång- och cykelbanor var några önskemål som kom fram när politikerna bjöd in invånarna till ett möte. Under nästa år ska kommunen förbättra gatu- och trafikmiljön i Knivsta.
Ett 30-tal personer dök upp på mötet. Fokus låg på tre frågor: parkeringsmöjligheter runt stationen, hastighetsbegränsningar och gång- och cykelvägar.
Kommunen ska se över hastighetsbegränsningarna i Knivsta tätort till våren. I dag gäller 30 km/h på vissa vägar och 50 km/h på andra. Under mötet framkom en stark vilja att sänka hastigheten till 30 km/tim i hela tätorten.
- Det var en tydlig signal. Det främsta skälet var säkerhet och buller, säger Anders Eskhult.
För att få bilister att hålla hastigheterna diskuterades bland annat gupp, blomlådor och avsmalningar av vägar.
Nästa år ska även gång- och cykelvägar prioriteras. Målet är att det ska finnas gång- och cykelvägar inom en radie av fyra kilometer från alla skolor.
- Knivsta ligger i absolut botten när det gäller antal gång- och cykelvägar per invånare, säger Anders Eskhult.
Under nästa år ska antalet parkeringar vid järnvägsstationen utökas. I dag finns 300 stycken, men det beräknas finnas behov av 500 platser inom fem år. Två nya parkeringsplatser är på gång. En med plats för 75 bilar vid gamla hockeyrinken och ytterligare en med 30 platser alldeles intill perrongen.
- Frågan är vilken typ av parkeringar folk vill ha. En grusad plan eller ett p-garage med motorvärmare? Och är man i så fall beredd att betala? Platserna vid perrongen kostar 60 000 per plats att göra i ordning. Då tycker jag att man bör ta betalt för dem, säger Anders Eskhult.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!