Vad är syftet med utbyggnaden?
Syftet är bland annat att skapa möjlighet att köra fler tåg mellan Uppsala och Stockholm. Kapacitetstaket på Ostkustbanan är i dag nådd vissa tider på dygnet.
Blir det en tunnel under Knivsta?
Ja, säger den politiska majoriteten i Knivsta. Nej säger Trafikverket. Trafikverket anser bland annat att kostnaden blir för hög och att kommunen i så fall ska betala tunnelbygget.
Vilken sträcka gäller det här beslutet?
Beslutet gäller från söder om Bergsbrunna till länsgränsen som går vid Myrbacken söder om Knivsta tätort.
När ska de två nya spåren byggas?
Byggstarten är 2028 och enligt planen ska denna sträcka invigas senast år 2034. Även Uppsalas sträcka mellan Uppsala Centralstation och Bergsbrunna ska vara klar år 2034.
Blir det någon ny station i Knivsta?
Om Trafikverket väljer att bygga spåren utmed den befintliga rälsen kommer stationen att byggas om, annars är det osäkert om stationsbygget blir av.
Blir det ingen station i Alsike om rälsen dras utmed E4?
Jo, oavsett vilket alternativ Trafikverket väljer så kommer stationen i Alsike att byggas.
Vad händer nu?
Nu ska en järnvägsplan för den valda korridoren tas fram av Trafikverket. Planen kommer att beskriva i detalj på vilken mark järnvägen ska byggas. Alla direkt berörda, intressenter och allmänhet kommer att få tycka till innan planen beslutas. Alla detaljer ska vara klara senast 2027.
Vad är kommunernas del i fyrspårsavtalet?
Det som Uppsala och Knivsta kommuner lovat är att låta bygga många nya bostäder. I Uppsala ska alla bostäderna vara klara år 2050 och i Knivsta år 2057. Dessutom ska kommunerna bekosta en trafikplats på E4 som kommer att ligga i höjd med Halmby.