2018 beslutade Region Uppsala att en gång- och cykelväg ska byggas längs länsväg 255 mellan Flottsund i Uppsala och Vassunda i Knivsta, vilket UNT berättat om tidigare. Då fanns förhoppningar att den redan under 2024 eller 2025 skulle vara färdig.
Men byggstarten har försenats och i augusti kunde UNT avslöja att det inte ens var säkert att ombyggnaden av väg 255 skulle tas med i förslaget till kommande framtida infrastruktursatsningar 2022–33.
Regionens förslag till infrastrukturplan, som innefattar investeringar på totalt 1,9 miljarder kronor i länet nästa tolvårsperiod, har tre alternativ (A, B, C) med delvis olika inriktningar. Förslagen är ute på remiss till 21 december. I slutet av april tar politikerna i regionfullmäktige beslut.
Alternativ A fokuserar på tätorter med färre än 10┣000 invånare. B-alternativet siktar mot förbättringar av samhället i stort för att främja den regionala utvecklingen och samhällsnyttan. I C-alternativet, där väg 255 ändå finns med som en åtgärd, pekas vissa stråk i länet ut som viktiga att satsa på för att göra det lättare att resa ur ett "hela-resan-perspektiv" och det innefattar bil, buss, cykel- och gångtrafik.
Loppet är alltså inte kört för väg 255. Men flera redan påbörjade vägprojekt prioriteras före, däribland väg 288 mellan Uppsala och Östhammar samt väg 55 mellan Uppsala och Enköping. Och även om väg 255 tas med i infrastrukturplanen hamnar den långt bort tidsmässigt. Tidigast 2028 kommer bygget i så fall att påbörjas.
– Vi har liksom inte pengar att göra det tidigare och det beror bland annat på att vi gör väg 55 innan. Problemet är att vi har en fördelning för hur mycket pengar vi kan göra av med per år. Därför får det här projektet vänta, säger Cecilia Carlqvist, infrastrukturstrateg på Region Uppsala.
Argumenten för att möjliggöra cykling hela vägen från Uppsala till Knivsta har, förutom trafiksäkerhet och att det gynnar klimatet, handlat om att till exempel öka tillgängligheten till det populära naturreservatet Kungshamn-Morga.
Cecilia Carlqvist håller med om att cykelvägen är viktig för att lyckas med regionens mål att stärka cykling för rekreation och turism.
– Absolut, det är en attraktiv och vacker miljö att vara i. Det finns naturreservat och bad längs vägen och mycket att upptäcka.
Hon säger att regionens tjänstemän dessutom fått ett tydligare uppdrag att jobba med folkhälsa och fritidscykling. Men hon påpekar att det är politikerna som i slutändan avgör vilka mål som ska prioriteras.
– Cykelvägen längs väg 255 är prioriterad av politikerna skulle jag säga, men det finns ju viktigare gång- och cykelvägar i länet. Vår huvudinriktning är i första hand arbets- och studiependling, säger Cecilia Carlqvist.
Kravet på en cykelväg har drivits i över 20 år av föreningen Gruppen för cykel- och promenadväg utmed Gamla Stockholmsvägen. I sitt kritiska remissvar till Region Uppsala skriver föreningen att det inte är ”rimligt att få vänta ytterligare 5–7 år på byggnationen av en redan 2018 beslutad gång- och cykelväg utmed väg 255”.
”För att nå bättre trafiksäkerhet, bättre folkhälsa, miljövård, och bättre möjligheter för oskyddade trafikanter skulle den naturligtvis redan ha påbörjats. Denna gång- och cykelväg uppfyller de målbilder ni framhåller vara till fördel för regionen i ert förslag till länstransportplan”, skriver föreningen.