Lärare slår larm om bristande mattekunskaper
Thomas Nordlöv, lärare i matematik på Thunmanskolan i Knivsta, slår larm om elevernas kunskaper i ämnet. Görs inget radikalt åt situationen löper en tredjedel av dagens sjuor att få underkänt i ämnet i nian.
Foto: Erik Leijonhufvud
- I min klass klarade mer än hälften inte av att lägga ihop decimaltal. Samma grupp hade svårt med multiplikationstabellen, säger Thomas Nordlöv.
Många år med besparingar ligger bakom utvecklingen med svagare elever i matematik, som inte är ett isolerat problem i Knivsta, enligt Thomas Nordlöv.
Stora klasser, även i de lägre årskurserna, små möjligheter att nivågruppera och för lite tid är hans huvudförklaringar till att många elever står på bräcklig grund.
- Nu kommer räkningen, säger han.
"Totalt sett har nuvarande år 7 vid Thunmanskolan problem med matematik, vilket tydligt syns vid det första gemensamma provet. Vi behöver extra insatta resurser för att förbättra situationen och vi hade behövt dem i går", skriver Thomas Nordlöv i ett brev till Knivsta kommun.
Lika allvarlig verkar situationen inte vara på Alsike skola och privata Margarethaskolan i Knivsta. Kajsa Ekdahl, rektor på Alsike skola, säger att man drar fördel av att "ha eleverna i samma hus under flera år", vilket underlättar uppföljningsarbetet.
Hon tycker heller inte att kommunen sitter med armarna i kors:
- Att kommunen tillsatt en matematikutvecklare är ett bevis på att man satsar, säger hon.
Kajsa Ekdahl tror att samarbete över skolgränserna är en metod att utveckla matematikämnet.
Yvonne Möller är rektor för fristående skolan Margarethaskolan. Hon medger att knackiga matematikkunskaper hos elever kommer upp titt som tätt, men anser inte att det är något stort problem.
- Mycket handlar om att få elever att tro på sin egen förmåga och att få matematik till något kul och klurigt, säger Yvonne Möller.
Lärarna arbetar mycket med att förklara matematik på olika sätt, laborativ matematik och att ämnet görs mer praktiskt.
- Eftersom många elever inte har möjlighet att få hjälp hemma återinför vi nu läxhjälp, säger Yvonne Möller.
Att det ser bättre ut på andra håll, och att kommunen satsar mer resurser på skolan i år, lugnar bara delvis Thomas Nordlöv. Han vill att kommunen skjuter till mer medel redan nu, bygger upp ett eget system med tester och uppföljningar i matematik samt att möjligheterna att nivågruppera elever förbättras. Han hoppas även att ansvariga för svensk skola skapar mer tid för ämnet i timplanen.
- Jag upplever det som en nationell kris i naturkunskap och matematik, säger Thomas Nordlöv.
Matematikbekymmer tas upp av politisk nämnd
Camilla Westerborn (fp), ordförande i utbildningsnämnden, tar Thomas Nordlövs uppgifter på allvar. Skrivelsen ska behandlas av utbildningsnämnden.
- Det är klart att det är allvarligt när en lärare slår larm på det här viset, säger Camilla Westerborn som befinner sig på semester i Karibien när UNT får kontakt med henne.
Samtidigt betonar hon att det är viktigt att Thunmanskolan använder de extra resurser som grundskolan får i år på ett förnuftigt sätt.
Camilla Westerborn (fp), ordförande i utbildningsnämnden, tar Thomas Nordlövs uppgifter på allvar. Skrivelsen ska behandlas av utbildningsnämnden.
- Det är klart att det är allvarligt när en lärare slår larm på det här viset, säger Camilla Westerborn som befinner sig på semester i Karibien när UNT får kontakt med henne.
Samtidigt betonar hon att det är viktigt att Thunmanskolan använder de extra resurser som grundskolan får i år på ett förnuftigt sätt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!