640 kommunalanställda i Knivsta har deltagit i en medarbetarundersökning som visar på ett lågt förtroende för kommunledningen. Av de tillfrågade upplever en fjärdedel att kommunen inte är öppen och ärlig i sin kommunikation. I genomsnitt har 21 procent inget eller lågt förtroende för ledningen. På vissa arbetsplatser uppgår den siffran till mer än 40 procent.
– Det är ett dåligt resultat, men tyvärr är frågan i enkäten så otydligt formulerad att vi faktiskt inte vet hur vi ska tolka det. Är det politikerna eller förvaltningen man inte har förtroende för? Detta är något som vi kommer att ändra på till nästa undersökning, säger kommunchef Lena Fransson.
På parkavdelningen är förtroendet särskilt lågt – endast 20 procent är nöjda med kommunledningen. Josefin Edling, som är park- och naturansvarig på Knivsta kommun, tror att det beror på distansen i organisationen.
– Många av dem som arbetar här har ingen direktkontakt med kommunledningen. Det kom ett förslag från personalgruppen om att man kan bjuda in högsta chefen ibland för att överbrygga distansen, säger hon.
Avdelningen utmärker sig på flera punkter. Endast 17 procent tycker att det finns en tydlig målsättning i kommunen. Lika få anser att man kontinuerligt utvecklar arbetsplatsen.
– Jag tror att det beror på otydlighet, både från mig och från den högre ledningen. Sedan är det svårt att sätta mål och att vara förnyelsebar i den här typen av verksamhet, eftersom den är så buren av årstiderna. Vi har oftast samma arbetsuppgifter och mål varje år, säger hon.
En tredjedel av de anställda på avdelningen tycker dessutom att den psykosociala miljön är dålig. Många upplever inte att de orkar någonting efter arbetsdagens slut.
– Där måste vi påminna de anställda om att de får ta raster. Vi har inte formulerat något handlingsprogram än, men jag kan spåna på saker som kan bli bättre. Det är ett fysiskt arbete och mer omväxling på arbetsuppgifterna kan hjälpa, säger Josefin Edling.
Förtroendet är även lågt bland många av de anställda inom vård och utbildning. På en av kommunens förskolor upplever endast 15 procent att kommunen är öppen och ärlig i sin kommunikation.