På flera skolor i länet är runt 15 procent av niondeklassarna frånvarande på idrottslektionerna, visar en undersökning som P4 Uppland har gjort.
Men ett undantag är högstadieskolorna i Knivsta. Höstterminen 2020 låg frånvaron i idrott och hälsa bland niorna runt 10 procent, enligt uppgifter till UNT från kommunen.
Att ha en nära dialog med eleverna om innehållet i idrottslektionerna och att jobba med relationer är några framgångsfaktorer, anser idrottsläraren Cristian Larsson på Adolfbergsskolan.
– Sedan försöker jag jobba ganska mycket med att ta bort tävlingsmoment och individuella prestationer där enskilda elever står i fokus, säger han till radion.
För att få elever att röra sig mer la Skolverket ut fler idrottstimmar i grundskolan år 2019. Förutom att man vet att både fysisk och mental hälsa påverkas positivt av fysisk aktivitet, visar forskning att mer idrott i skolan höjer elevernas betyg i andra ämnen. Hjärnans inlärningsförmåga blir bättre samtidigt som eleverna får lättare att koncentrera sig.
Enligt Marita Friberg, utredare på Folkhälsomyndigheten, är bristen på rörelse och att barn är mer stillasittande nu än tidigare ett hot mot folkhälsan.
– Framför allt när man sitter stilla långa perioder kommer många negativa effekter, säger hon till P4 Radio Uppland.
Sedan 2018 har dock idrottsfrånvaron bland niorna i Knivsta nästan fördubblats, men eftersom ett nytt mätsystem används sedan hösten 2020 är jämförelsen osäker.