Laddstolpar stoppades på oklara grunder

Under 2017 utökades de kommunala laddstolparna för elbilar från två till sex stycken i Knivsta. Nu tar det dock stopp, efter att samhällsutvecklingsnämnden tolkat lagen på annat vis än Naturvårdsverket gör.

Laddstolparna intill kommunhuset är fortfarande igång. Nu tittar kommunen på hur de ska kunna fortsätta vara det utan att riskera bryta mot någon lag.

Laddstolparna intill kommunhuset är fortfarande igång. Nu tittar kommunen på hur de ska kunna fortsätta vara det utan att riskera bryta mot någon lag.

Foto: Sara Simon Borsiin

Knivsta2018-03-16 06:55

Samhällsutvecklingsnämnden skriver i sin årsredovisning att det "visat sig att installation av kommunala laddstolpar inte är förenligt med kommunallagen eller ellagen". Socialdemokraterna, som motionerat om att bygga fler med hjälp av investeingsstödetKimatklivet – fick till svar att likabehandlingsprincipen hindrar kommunen från att subventionera el.

– När vi kom fram till det här tyckte vi det var jättetråkigt för vi är ju självklart för laddstolparna, säger samhällsbyggnadschefen Pernilla Dufström.

De befintliga stolparna är fortfarande tillgängliga och kostnadsfria, vilket beroende på vilken tolkning av Sveriges kommuner och Landstings riktlinjer man gör kan innebära ett otillåtet gynnande eftersom kommunen inte delar ut andra drivmedel gratis.

– Vi tittar på hur vi ska lösa situationen. Alternativet att vi släcker ner fungerade stolpar är inte heller önskvärt, säger samhällsplaneraren Martin Gunnarsson.

Mycket tyder dock på att kommunen kan sätta upp fler stolpar. De flesta ansökningarna till Klimatklivet handlar faktiskt om just laddstolpar.

– Det är många kommuner som söker och beviljas stöd hos oss för laddstolpar, säger Nanna Wikholm som är projektledare för Naturvårdsverkets projekt Klimatklivet.

Kan en kommun sätta upp snabbladdare också?

– Ja, det är ingen skillnad.

Ibland är det ett kommunalt energibolag som ansöker, ibland kommuner själva. En juridisk bedömning görs av upplägget för att det ska hålla sig inom ramarna.

– Bland annat måste priserna vara marknadsmässiga och laggstolparna allmänt tillgängliga, säger Nanna Wikholm.

Sveriges kommuner och Landsting om laddstolparna

"Vid etablering av laddplatser måste kommunen följa kommunallagen. Kommunens agerande får inte innebära ett otillåtet stöd till enskild näringsidkare (2 kap. 8 § kommunallagen). Om kommunen överväger att själv tillhandahålla laddingsinfrastrukturen måste även den allmänna kompetensregeln och regeln om kommunal affärsverksamhet beaktas (2 kap. 1 och 7 §§ kommunallagen). Enligt dessa bestämmelser får kommunen bedriva viss näringsverksamhet, om den drivs utan vinstsyfte och går ut på att tillhandahålla allmännyttiga anläggningar eller tjänster åt medlemmarna i kommunen."

"Vem som får distribuera el regleras i Ellagen (1997:857). Utgångspunkten är att det krävs tillstånd (så kallad 'nätkoncession') för att bygga eller använda starkströmsledningar."

"Den 1 juni 2012 infördes ett undantag från kravet på nätkoncession för interna elnät som huvudsakligen används för fordons elbehov (IKN-förordningen 22 b §). Det är också tillåtet att överföra el för annans räkning på ett sådant nät (31 §). Med stöd av undantaget kan en grupp laddstationer på ett internt nät anslutas till det koncessionspliktiga elnätet i en anslutningspunkt och det (se RÅ 1992 ref. 87)är även möjligt att ta betalt för elen av den som laddar. Undantaget gäller dock endast för lågspänningsnät, d.v.s. max 1 000 V. Hur många laddstationer som kan anslutas i en uttagspunkt begränsas alltså tekniskt av att det måste vara fråga om ett lågspänningsnät."

SKL 2017: Ladda för framtiden, laddinfrastruktur för elfordon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!