Kunskapsekvation i Knivsta gÄr inte ihop
Synen pÄ vilka kunskapskrav som ska gÀlla i matematikÀmnet i Knivsta gÄr isÀr. LÀraren Thomas Nordlöv, skolledare och skolutvecklare i kommunen har olika syn pÄ vad eleverna ska kunna i Ärskurs 7.
Bakgrunden till meningsskiljaktigheterna Àr det brev som Thomas Nordlöv tidigare skickat till Knivsta kommun, dÀr han uttryckt en oro för elevers bristfÀlliga kunskaper. Brevet och svaret frÄn förvaltningen togs upp som ett informationsÀrende pÄ utbildningsnÀmndens senaste möte, och kÀrnfrÄgan tycks vara hur viktigt det Àr att kunna stÀlla upp och rÀkna ut tal för hand.
"I lÀroplanen finns det inget detaljerat mÄl att kunna addera eller multiplicera flersiffriga tal i sÄdan omfattning som diagnosen gör gÀllande. Vid den typen av tal anvÀnder vi alla minirÀknare i dag sÄvÀl i skolan, i hemmet som i arbetslivet. En parallell till det hÀr Àr att vi i dag inte alls har samma behov av att lÀmna ifrÄn oss handskrivna dokument utan de allra flesta föredrar att anvÀnda datorn som hjÀlpmedel", stÄr det i svaret till Thomas Nordlöv. Förvaltningen anser att diagnosen stÀller för höga krav nÀr det gÀller att multiplicera flersiffriga tal.
- Jag blev förvÄnad och studsade till av formuleringarna, sÀger Thomas Nordlöv.
MatematikinlÀrning Àr en form av klossbyggande, menar Thomas Nordlöv. Kunskaperna och fÀrdigheterna travas pÄ varandra och vacklar de första klossarna svajar hela bygget.
Maria Sörlin, skolutvecklare pÄ Thunmanskolan, sÀger att om Thomas Nordlöv uppfattat det som att skolledningen i Knivsta inte tycker att man ska kunna rÀkna ut enkla tal för hand i Ärskurs 7 sÄ Àr det ett missförstÄnd. Hon hÄller med om att eleverna ska klara av enklare tal. DÀremot vidhÄller hon att det inte Àr rimligt att större tal, med flera decimaler, "som inte ens vuxna kan rÀkna ut", ska bemÀstras av elever i sjuan, utan hjÀlpmedel.
- Vi har olika syn pÄ det hÀr, men den diskussionen vill vi ha internt pÄ skolan, sÀger Maria Sörlin.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!