UNT har i flera artiklar berättat om de provanställda busschaufförerna i Knivsta som kritiserat sin nya arbetsgivare för dålig arbetsmiljö och bristfälligt ledarskap. De två förare som i egenskap av skyddsombud och fackligt förtroendevalda varit tydligast i kritiken jobbar inte längre kvar. Deras provanställningar har avslutats av Mohlins bussar.
Bussföretaget från Ljusdal i Hälsingland ansvarar sedan årsskiftet för flera av UL:s linjer i Knivsta, Uppsala, Tierp och Östhammar samt skolbussarna i dessa kommuner plus Enköping. Enligt Region Uppsalas avtal, som per år är värt cirka 130 miljoner kronor, kan Mohlins få en bonus på en miljon kronor om kvalitetsuppföljningen visar på en ”väl genomförd trafikstart”.
– Bonusar för väl genomförd trafikstart är vanligt i den här typen av avtal, men det är inte så att ett trafikföretag bara kan kamma hem bonusen utan det ställs höga krav, säger Johanna Bång, chef för regionens trafikenhet och ansvarig för utvärderingen av hur avtalet följs.
Hon tycker att företaget hittills har skött sitt uppdrag bra när det gäller trafiken.
– På det hela taget skulle jag säga att det har gått riktigt bra. Det är alltid svårt att starta ett nytt avtal och de känner inte vår trafik och vår geografi sedan tidigare och det är många nya rutiner som ska sätta sig. Dessutom har de haft extra svårigheter i och med corona – plus lite vinterväder som drabbade hela kollektivtrafiken inledningsvis.
Utvärderingen av bussföretagets första månader i Uppland beräknas vara klar inom kort. Totalt ska åtta olika parametrar vara uppfyllda om miljonbonusen ska betalas ut. Bussarnas punktlighet är inte ett av kriterierna, men det följs ändå upp månadsvis.
I stället synas bland annat hur många inställda turer som företaget har haft och om resenärerna haft allvarliga klagomål. De första tre månaderna kom det in cirka 200 synpunkter från resenärerna.
– Nu tittar vi närmare på om det finns allvarliga synpunkter som kan kopplas direkt till kvalitetsbrister hos Mohlins, säger Johanna Bång.
I trafikavtalet med Mohlins bussar finns det flera skrivningar om att företaget ska erbjuda en bra arbetsmiljö till sina anställda, men miljonbonusen påverkas inte om arbetsmiljön brister.
– Nej, det gör den inte. Från regionens sida försöker vi ringa in de kriterier som är viktigast för att man ska komma igång med trafiken på ett bra sätt. Och då är arbetsmiljön inte ett av dem.
Det innebär alltså att trafikföretaget kan erbjuda en dålig arbetsmiljö för chaufförerna och ändå kunna få bonusen?
– Ja, om man vill formulera det på det sättet så kan jag ju inte säga att det är fel. Däremot så är arbetsmiljön en av de enklare sakerna att åtgärda för bussföretaget och självklart behöver de ha förarna med sig för att kunna få igång trafiken på ett bra sätt. Det är därför som vi inte sett behov av att ha arbetsmiljön med bland kraven för att få bonusen.
I en tidigare intervju med UNT har Peter Mårtensson, Mohlins bussars områdeschef i Uppland, inte kunnat lova att UL-chaufförerna i Knivsta ska få bättre lokaler i år.
Är du nöjd med det svaret?
– Den information vi har fått är att de gör allt de kan för att lokalerna ska vara så bra som möjligt. Men arbetsmiljön är deras ansvar och den diskussionen ska föras med personalen och skyddsombuden, säger Johanna Bång.