Tågpendlare i Knivsta drabbats extra hårt av inställda tåg och förseningar. Situationen har blivit ohållbar sedan bolaget MTR i december vann upphandlingen av Mälartågstrafiken, enligt flera personer som pendlar från Knivsta.
– Jag är inte alls nöjd med det som MTR presterat. Det blir alltid strul då man byter operatör, men det här är betydligt sämre än vad man kan acceptera, det svarar Johan Örjes (C) ordförande för regionens trafik- och samhällsutvecklingsnämnd, samt ledamot av Mälardalstrafiks styrelse.
Bakom Mälardalstrafik står sex regioner. Satsningen på gemensamma tåglinjer i Mälardalen gjorde de för att förbättra pendlingsmöjligheterna.
Kan ni säga upp avtalet med MTR?
– Det är en fråga som Mälardalstrafiks ordförande och vd kan svara på. Om det gått ut något vite och vad som är nästa steg har de information om.
Vad kan region Uppsala göra?
– Vi har haft MTR och Mälardalstrafik hos nämnden efter nyår. Det har också varit möten mellan Mälardalstrafik och MTR. Det finns ett omfattande åtgärdsprogram som MTR presenterat. Men sedan gäller också att resenärerna börjar se något resultat i praktiken, vad gäller färre inställda tåg och att tågen är punktliga, säger Johan Örjes, som lovar att regionen kommer att fortsätta att trycka på tills situationen blir bättre.
Missnöjda pendlare har nu valt att säga upp Movingokortet som gäller för alla tågbolag, för att istället handla enkelbiljetter. Men då det är svårt att veta vilka tåg som går, krävs ibland att de köper enkelbiljett både på SJ och Mälartåg för att komma iväg i rätt tid.
Kommer ni även att samordna systemet för enkelbiljetter?
– Det behöver diskuteras. Jag vet att det där är ett problem. Men då måste man komma överens mellan alla tågbolag för att vi ska kunna hitta en lösning på det, säger Örjes.
Han har inte sett om biljettförsäljningen minskat jämfört med före pandemin, men håller med om att det kan bli konsekvensen av tågproblemen.
– Allt som gör att pendlarna inte kan lita på kollektivtrafiken är ett nederlag, inklusive alla problem med spåren. Jag uppfattar att det finns en vilja och engagemang hos MTR att komma tillrätta med sina förseningar. Men jag tycker inte att det ännu har synts för den som väntar på tåget, säger Johan Örjes.