Kritik mot lÄnga bilköer i Knivsta: "Full förstÄelse"

De lĂ„nga bilköerna under rusningstid pĂ„ Gredelbyleden upprör mĂ„nga Knivstabor. ”Jag har full förstĂ„else för kritiken”, sĂ€ger Jacob Risberg (MP).

Jacob Risberg (MP) sÀger att han förstÄr den irritation över bilköerna pÄ Gredelbyleden som mÄnga Knivstabor kÀnner. Arkivbilder.

Jacob Risberg (MP) sÀger att han förstÄr den irritation över bilköerna pÄ Gredelbyleden som mÄnga Knivstabor kÀnner. Arkivbilder.

Foto: TT, Knivsta kommun

Knivsta2021-09-17 16:00

Det nya Knivsta

I centrala Ängby i Knivsta pĂ„gĂ„r sedan flera mĂ„nader omfattande vĂ€g- och byggarbeten som pĂ„verkar trafiken och boende i omrĂ„det. Under rusningstrafik har detta inneburit lĂ„nga bilköer pĂ„ den hĂ„rt trafikerade Gredelbyleden dĂ€r bara ett körfĂ€lt i taget har varit öppet. 

MÄnga irriterade Knivstabor har klagat till kommunen och ifrÄgasatt planeringen av vÀg- och byggprojekten. Jacob Risberg (MP) Àr ordförande i samhÀllsutvecklingsnÀmnden i kommunen och sÀger att han förstÄr frustrationen.

– Jag har full förstĂ„else för den kritik som finns och att det upplevs vĂ€ldigt jobbigt för dem som passerar den strĂ€ckan varje dag. Vi har ju inte sĂ„ mĂ„nga alternativ i Knivsta nĂ€r det gĂ€ller att passera över jĂ€rnvĂ€gen, sĂ€ger han.

En orsak till trafiksituationen Àr att det Àr berg pÄ bÄda sidor om vÀgen, vilket gjort att trafiken inte har kunnat ledas om bredvid vÀgbygget. Dessutom pÄverkas trafiken av att ett bostadsbyggande intill vÀgen startat samtidigt och det gick inte att förutse, enligt Jacob Risberg.

– Projekteringen av Gredelbyleden har varit pĂ„ gĂ„ng vĂ€ldigt lĂ€nge och det Ă€r svĂ„rt för kommunen att veta nĂ€r exploatören som ska bygga hus precis bredvid lĂ€mnar in bygglov och sĂ€tter igĂ„ng med sitt arbete.

Men gÄr det att vara sjÀlvkritisk till att det har blivit sÄ hÀr?

– Ja, det har varit svĂ„rt att förklara projektets komplexitet och nĂ„ ut med information i ett tidigt skede om att det hĂ€r skulle ske. Jag förstĂ„r frustrationen, men jag önskar att det fanns större förstĂ„else för att det inte Ă€r sĂ„ lĂ€tt med det hĂ€r vĂ€gbygget nĂ€r det finns berg pĂ„ bĂ„da sidor.

Men kan ni dra nÄgon lÀrdom kring att bostÀder och vÀgen byggs samtidigt? Hade kommunen kunnat ha bÀttre tajming?

– Det Ă€r tveksamt. Men jag tror att det bĂ€sta Ă€r att göra alla delar i projektet sĂ„ snabbt det gĂ„r och att försöka hĂ„lla trafiken öppen under tiden.

Gredelbyleden byggs nu om till en stadsgata med gÄng- och cykelvÀgar (GC) pÄ bÄda sidor.
Gredelbyleden byggs nu om till en stadsgata med gÄng- och cykelvÀgar (GC) pÄ bÄda sidor.

Planen Àr att göra om Gredelbyleden till en stadsgata med sÀnkt hastighet frÄn 60 kilometer i timmen till 40. VÀgen berÀknas vara fÀrdig under vintern. GÄng- och cykelvÀgarna pÄ bÄda sidor om vÀgen blir klara först efter att de nya bostadsomrÄdena byggts.

FrÄn och med mÄndag stÀngs gÄng- och cykelbanan lÀngs med Gredelbyleden tillfÀlligt. För att nÄ centrum hÀnvisas cyklister och gÄende i stÀllet till nya LidÀngsgatan och dÀrefter till tunneln under jÀrnvÀgen vid stationshuset.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!