Under torsdagskvällen hade regionpartiet Lokala partier i Uppsala län, nätverket Uppsalapendlarna och föreningen TIM-pendlare bjudit in till ett öppet möte om tågproblemen. Huvudfrågan var: ”Hur kommer trafiken att fungera i vinter?”
Med på mötet fanns representanter för Trafikverket, SJ och regionernas gemensamma bolag Mälardalstrafik. Men det mest kritiserade tågbolaget, MTR, som kör tågen åt Mälardalstrafik, kom inte till mötet.
Trafikverkets nye chef för Mälardalsområdet, Rami Yones, svarade att de har fått kraftigt utökade medel för järnvägsunderhållet.
– Just nu satsas det på sträckan Uppsala-Stockholm. Vi kan nu ha personal i jour, som ska kunna vara ute senast 30 minuter efter att något gått sönder. Vi kommer också kunna utöka lagret med reservdelar, säger Rami Yones.
Men att underhållet förbättras räcker inte enligt flera av de pendlare som medverkade vid mötet.
– Det kan inte fortsätta så här en vinter till. När det inte funkar måste regionerna tänka om. Ett förslag är att korta av linjerna eftersom förseningarna efter långa linjer fortplantar sig mer. Idén att kunna åka direkt från Örebro till Arlanda är i grunden bra, men det får inte vara på bekostnad av alla pendlare mellan Uppsala och Stockholm, säger Lennart Lundberg, från Lokala partier i Uppsala län och vice ordförande i föreningen TIM-pendlare.
Flera av mötesdeltagarna tycker att det nu behövs drastiska åtgärder. Ett förslag handlar om att ta bort en tågoperatör på sträckan Stockholm-Uppsala. Ett annat om att korta av sträckan och köra alla tåg Uppsala-Knivsta-Märsta-Stockholm. Ett tredje förslag var att gå tillbaka till 30-minuterstrafik.
– Hellre färre avgångar som man vet faktiskt går, än en ambitiös tidtabell som inte går att lita på, sa en pendlare.
Enligt pendlarföreningarna har SJ lovat att lägga in några fler avgångar mellan Uppsala och Märsta i nästa tidtabell.
Andra nyheter som kom fram under mötet var att ett nytt biljettsamarbete kan vara på gång. De närvarande efterfrågade gemensamma biljetter för alla tågbolag så att det ska gå att direkt hoppa på ett annat tåg ifall ett bolag har ställt in en avgång. I dag finns Movingo-kortet som endast lönar sig för dem som reser med ett tidsbestämt 30-dagarskort eller mer.
En annan nyhet var att även biljetter till Mälartågen ska börja säljas i butiker, utöver den digitala försäljningen.