Kravet: "Gräv ner de nya järnvägsspåren"

Dra de två nya järnvägsspår som ska gå genom Knivsta under mark längs med de befintliga järnvägsspåren. Det vill det politiska styret i kommunen: "Det bidrar till en säkrare och lugnare centrummiljö" menar Mimmi Westerlund (KD).

Mimmi Westerlund (KD) förklarar att det politiska styret i kommunen vill att de två nya tågspår som ska dras genom Knivsta som en del i fyrspårsavtalet dras under marken längs med de befintliga järnvägsspåren.

Mimmi Westerlund (KD) förklarar att det politiska styret i kommunen vill att de två nya tågspår som ska dras genom Knivsta som en del i fyrspårsavtalet dras under marken längs med de befintliga järnvägsspåren.

Foto: Kjell Sjöberg

Knivsta2024-10-24 16:30

Nyheten i korthet

  • Knivsta kommunstyrelse föreslår att de två nya tågspåren genom staden ska dras under marken för att skapa en säkrare och lugnare miljö.
  • Alternativet är att spåren går parallellt med E4:an, öster om Knivsta, vilket kommunstyrelsen anser skulle leda till logistiska problem och störningar i rekreationsområden.
  • Trafikverket förväntas fatta ett beslut om lokaliseringen under hösten.

I juni i år presenterade Trafikverket sitt förslag, som också kallas samrådsredogörelse, när det gäller dragningen av det nya fyrspåret genom Knivsta kommun. I den finns två alternativ, antingen dras de två nya järnvägsspåren genom Knivsta eller öster om Knivsta utmed E 4.

I samband att kommunstyrelsens möte i Knivsta i veckan enades det politiska styret med Kristdemokraterna, Knivsta.Nu och Sverigedemokraterna om vilket förslag de vill ska bli verklighet.

undefined
Mimmi Westerlund (KD) är kommunsstyrelsens förste vice ordförande.

– Egentligen tycker vi inte att något av de två förslag som presenterats är tillräckligt bra. Men vi förordar att de två nya tågspåren ska gå genom Knivsta, men att de dras under marken längs med de befintliga järnvägsspåren, säger Mimmi Westerlund, kommunstyrelsens förste vice ordförande.

Hon förklarar att utifrån den så kallade barriäreffekten, bullerstörningen från gods- och fjärrtåg liksom all persontrafik, så är en nedgrävning mer eller mindre ett måste.

– Bullret stör hela dygnet och helst hade vi sett att samtliga fyra spår lade under jord. Men en nedgrävning är jättesvår och komplex sak, förklarar hon och fortsätter:

– Men vi vill ändå tydligt visa Trafikverket att vi har höga krav och oavsett vilken lösning det blir kommer vi att ligga på för att störningsmomenten ska bli så få som möjligt.

undefined
Fyrspåret i Knivsta. Dragningen av de två nya spåren kan innebära att hus norr om Knivsta kan komma att tvångsinlösas, enligt Mimmi Westerlund.

Alternativet till en spårdragning genom Knivsta är att spåret går parallellt med E4:an, öster om Knivsta.

– Att drar spåren där skulle leda till en logistisk mardröm med en svår trafiksituation i området samt en mycket rörig situation när det nya spåren ska byggas. Lägg sedan till att Svenska kraftnät ska sätta upp över 50 meter höga luftledningsstolpar här. Allt detta skulle tillsammans kraftigt förändra bilden av Knivsta, menar Mimmi Westerlund.

– När det gäller den här dragningen är vi även oroliga för barriäreffekterna. Här har vi bland annat sjön Valloxen där det finns en stor risk för stora störningar på Särstabadet som är ett viktigt rekreationsområde i kommunen, säger hon.

Yttrandet från politikerna är inte ett beslut, men det anger en tydlig önskan och viljeinriktning från kommunen var man vill att de två nya spåren ska dras. 

– Vi är den minsta av kommunerna som ingår i fyrspårsavtalet, men oavsett det så hoppas vi att Trafikverket lyssnar på oss nu.

Om Trafikverket väljer alternativet med en dragning under de befintliga spåren finns en oro hos Mimmi Westerlund att det inte kommer att göras tillräckligt för att minska ingreppen i samband med bygget av spåren. 

– Det kommer att bli stora ingrepp inne i Knivsta där vi har viktiga kulturvärden som det gamla järnvägsmagasinet och den stora trädallén vid stationsområdet. De måste bevaras. Här kommer vi att vara tydliga och hårda på Trafikverket.

undefined
Mimmi Westerlund i samspråk med företagaren Linda Nonnan.

Inne i järnvägsmagasinet har Linda Nonnan sin blomsteraffär. Hon har koll på fyrspårsplanerna och beskriver läget som ovisst.

– Jag hyr lokal här av en privat fastighetsägare. Vi kan bara skriva kontrakt ett år åt gången då fastighetsägaren är osäker på framtiden och vad som kommer att hända med fastigheten och om den kommer att tvångsinlösas när spåren byggs, förklarar Linda Nonnan.

Hon menar att korta hyreskontrakt gör det svårt att planera för framtiden.

– Jag vill vara kvar här – det här är en mysig lokal och perfekt för mig. Men jag kan inte planera längre än det närmaste året.

Enligt Trafikverket kommer ett beslut om lokaliseringen att kommer nu i höst.

– Det handlar nog bara om veckor innan det kommer, tror Mimmi Westerlund. 

Fyrspåret och Knivsta

Trafikverket planerar för två ytterligare tågspår genom Knivsta kommun i samband med fyrspårsavtalet. Syftet är att öka kapacitet, tillgängligheten och stabilitet på Ostkustbanan mellan Uppsala och Stockholm.

Avtalet innebär att staten genomför olika infrastruktursatsningar i Knivsta som att bygga bland annat bygga ut järnvägen från två till fyra spår och uppföra en ny station i Alsike. Knivsta kommun ska i gengäld möjliggöra för nya bostadsområden, med samhällsservice och arbetsplatser.

I sin samrådsredogörelse presenterar Trafikverket två alternativ när det gäller dragningen den nya spåren genom Knivsta kommun. I den finns två alternativ, antingen dras de två nya järnvägsspåren genom Knivsta eller öster om Knivsta utmed E4:an.

Planen är att spår och stationer ska börja byggas ut från och med tidigast 2028 och färdigställas under år 2034.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!