Att sjunga i kör är hälsosamt inte bara för individerna, utan för hela samhället. Det framhåller medlemmarna i Knivsta kammarkör. Nyligen beviljades de 65 000 kronor till Leaderprojektet ”Långsiktigt stabil kör som socialt kapital”.
– Knivsta kammarkör har funnits i Knivsta i 20 år och har alltid haft höga ambitioner. Genom det här projektet vill vi att kören ska bli en stabil, social mötesplats, säger Britt Grevér, ordförande i Knivsta kammarkör som snart har cirka 30 medlemmar.
Hon berättar om en studie av forskaren Robert Putnam som visar att körsång är nyttigt för ett samhälle som socialt kapital.
– Slutsatser han drar är att olika människor genom att sjunga i körer tillsammans blir både klokare, friskare, tryggare, rikare och i bättre stånd att styra en rättvis och stabil demokrati. Det här är också sådant som finns med i de globala målen för hållbar utveckling i Agenda 2030, säger Britt Grevér.
Kammarkören får mot denna bakgrund EU-stöd för ett av de Leaderprojekt i Uppland som syftar till att utveckla mindre kommuner och landsbygd.
Ett mål i kammarkörens projekt är att kunna erbjuda Knivstaborna fler kulturutbyten på nära håll, så att färre ska behöva åka till Uppsala och Stockholm. Kören ska uppnå det genom att bland annat bygga ut sin samverkan med Svenska kyrkan och med kommunen.
Som en första aktivitet arrangerades nyligen en öppen repetition i Klockargården.
– Det gick mycket bra. Många ville provsjunga och vi har fått ett tiotal nya medlemmar, säger kammarkörens dirigent sedan årsskiftet, Märstabon Alexander Kegel.
Just att få behålla en bra dirigent som utvecklar kören under en längre period, samt att arrangera större konserter för allmänheten är två andra delmål i projektet.
– Tillsammans med orkestern Nyko Sinfonietta i Uppsala och Knivstasolisten Petra Valman ska vi framföra Rutter's requiem på Knivstas stora scen i CIK (Centrum för idrott och kultur) i vår, berättar Alexander Kegel som också arbetar som organist i S:t Lars kyrka i Uppsala.
Han tog över som dirigent för Knivsta kammarkör mitt under pandemin.
– Ja, det har fram till nu varit väldigt speciella omständigheter. Under pandemin fortsatte vi faktiskt att öva, men vi träffades i en extra stor lokal, i mindre grupper och med avstånd hela tiden. Det var en stor utmaning men betydde mycket att vi kunde fortsätta på något sätt, säger Alexander Kegel.