– Att se ut genom ett tågfönster är ungefär som att titta på tv. Det handlar om att nå människor i en vardagssituation, och personer som inte går på konstutställningar, säger My Lindh.
Nästa vår sätter hon upp ett trettiotal banderoller längs med spårsträckan Uppsala-Märsta. Banderollerna sitter kvar till hösten samma år.
Idén föddes för tio år sedan när hon gick på konsthögskola i Göteborg, och pendlade hem till Stockholm på veckosluten. Men det skulle dröja åtta år tills hon kände att hon hade de rätta kunskaperna för att sätta igång. Nu har hon arbetat i två år med att utforma verket och att söka sponsorer. Knivsta kommun skänker 20 000 kronor till projektet.
Enligt My Lindh kommer projektet att kosta omkring 300 000 kronor, och hon säger att det mesta går till materialkostnader. Hon vill inte avslöja hur banderollerna kommer att se ut, förutom att de kommer att sitta på båda sidor om spåren och dyka upp med tio sekunders mellanrum för tågresenärerna. Den största kommer att vara tolv meter bred.
Finns det inte en risk för att alla inte kommer att uppskatta konsten?
– Jo, och det är det som är så spännande med att ge sig ut i vårt gemensamma rum. Vill man möta många människor så kommer kanske inte alla att älska det. Men banderollerna kommer ju bara att sitta uppe under några månader, säger hon.