Kommunens färdtjänstavtal hårt kritiserat
Sedan Knivsta kommuns nya färdtjänstavtal började gälla i oktober har klagomålen rasat in. Under onsdagen togs frågan upp under kommunfullmäktiges möte.
Lars Jernberg har kommit försent till jobbet flera gånger.- Det är allt ifrån fem minuter till en timme.
Foto: Tor Johnsson
21-årige Lars Jernberg är funktionshindrad och beroende av färdtjänst. Varje dag gör han minst två resor - fram och tillbaka från hemmet i Hagelstena och arbetet i Knivsta. Men sedan Knivsta kommuns avtal med Taxi 020 började gälla första oktober har han kommit försent till jobbet flera gånger.
Anledningen är att taxibilarna inte passar tiden.
- Förra veckan kom taxin sent varenda dag. Det är allt ifrån fem minuter till en timme, säger Lars Jernberg.
Lars Jernbergs pappa Robert Vargö har hört flera färdtjänstresenärer som drabbats av förseningar, otrevliga ord och taxichaufförer som inte hittar.
- Det är så dåligt att man inte vågar lita på färdtjänsten. Jag har hört att en del reser med det lokala taxibolaget och betalar fullt pris i stället eftersom de är rädda att missa viktiga tider om de åker med färdtjänsten.
Under gårdagens kommunfullmäktige tog både Lars Berglöf (s) och Lars Sandell (knivsta.nu) upp problemen. Socialnämndens ordförande Estelle Karlsson (m) konstaterade att missnöjet med färdtjänsten är så omfattande att det kan bli tal om att säga upp avtalet.
- Vi har mycket besvär med taxibolaget. Blir det inte bättre måste vi se oss om efter ett annat bolag.
Emir Subasic som är färdtjänstansvarig på Knivsta kommun beklagar situationen som uppstått. Han har fått in mängder av klagomål från missnöjda kunder. Kommunen har avtal med ytterligare taxibolag om färdtjänst, men Taxi 020 är de enda som åtagit sig att garantera att det finns bilar tillgängliga dygnet runt. Avtalet gäller till 2010. På måndag ska Knivsta kommun och Taxi 020 träffas för att diskutera frågan.
Förbättras inte läget inom kort återstår tre alternativ enligt Emir Subasic.
- Antingen lägger vi ut sanktioner. Det kan till exempel bli tal om vite när bilar är sena. Alternativ två är att ta in ett annat bolag som kan komplettera. Alternativ tre är att avtalet sägs upp. Om avtalet missköts kan vi göra det.
Frederick Scholander, som är marknadschef på Taxi 020, är medveten om kritiken. Enligt honom beror förseningarna på fordonsbrist. Endast 50 av bolagets 900 bilar har varit inlagda i det system som färdtjänsten använder sig av.
- Det gör att vi inte kan använda alla våra bilar. Vi har bedömt att det skulle räcka med 50 bilar, men det har det uppenbarligen inte gjort. Nu ska vi lägga in alla våra bilar i systemet. Det är naturligtvis oacceptabelt att kunderna ska få vänta så länge.
Chaufförernas problem med att hitta ser han däremot som något övergående.
- Det tar alltid lite tid för nya entreprenörer att lära sig. Det kommer att bli bättre med tiden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!