– Varje barn med autism som inte får rätt hjälp från början kommer att få större svårigheter längre fram i skolan, säger Lillemor Åhrlin, vice ordförande i Autism- och aspergerföreningen i Uppsala län.
En resursskola tar emot barn med till exempel autism- eller adhd-diagnoser som inte klarar av att studera i den ordinarie grundskolan. Eleverna undervisas i mindre grupper av specialutbildade lärare som följer grundskolans läroplan.
I förra veckan avslog kommunfullmäktige en KD-motion som föreslog att behovet av en resursskola eller resursklass för lågstadiebarn ska utredas, vilket UNT skrivit om tidigare.
På Adolfsbergsskolan i nya Alsike finns i dag kommunövergripande resursklasser från årskurs 4. Men ett likadant stöd behövs även för lågstadieelever, anser oppositionspartierna KD, L och SD.
Utbildningsnämndens ordförande Bengt-Ivar Fransson (M) betonar att frågan är viktig och att kommunen framöver måste ha koll på vilket stöd de här eleverna behöver. Men enligt honom fungerar det bra i dag.
– Nästan alla skolor har särskilda mindre undervisningsgrupper med specialpedagoger som fyller samma behov som en resursskola, säger han.
Johanna Lindholm, representant för Autism- och aspergerföreningen i Knivsta, håller inte med om den bilden.
– Många gånger sitter en resursperson och en elev själva i ett annat rum eller så är resurspersonen inte utbildad utan en ung vikarie som kommer direkt från gymnasiet, säger hon.
Ett av kommunens argument mot resursklasser på lågstadiet i Knivsta är att det är få elever som bedöms ha det behovet.
”Det innebär att kommunen är villig att offra de få barn som ändå finns och som inte klarar att vara i ordinarie klass trots individuella stödanpassningar”, skriver Lillemor Åhrlin och Johanna Lindholm i ett mejl till UNT.
Lillemor Åhrlin ger heller inte mycket för argumentet att det bästa för eleven är att inkluderas i den ordinarie verksamheten. Hon hänvisar till en enkät från Autism- och aspergerförbundet där 60 procent av föräldrar till barn med autism ansåg att en särskild resursklass eller resursskola behövs för att barnet ska klara av skolan.
– Det strider mot all tillgänglig kunskap att det bästa för barnen är att inkluderas i större grupper. De här barnen klarar inte det, säger hon.