Helt enkelt har det inte varit att få fram underlag till ansökan. Knivsta är fortfarande länkat till Uppsala i statistiska sammanhang.
— I energistatistiken från Statistiska centralbyrån är Knivsta fortfarande en del av Uppsala, säger Jenny Lerinder när vi inleder samtalet om projektet i den nya paviljongen i Servicehuset.
Hon bläddrar i delen om Knivstas klimatinvesteringsprogram och förklarar att siffrorna tagits fram genom att räkna på Knivstas andel av Uppsalas utsläpp egna inventeringar.
Utsläpp och investeringar
Utsläppskällorna av växthusgaser finns på flera håll i kommunen: jordbruk, värmeverk, industrier, hushåll och inte minst transporter, för att nämna några.
Målen, att minska koldioxidutsläppen och få pengar till stora investeringar, går hand i hand. Om kommunen får önskade medel kommer den största delen att plöjas ner i Upplandspendeln.
Hösten 2006 hoppas kommunen att tågen stannar i Alsike, men förutsättningen är att det byggs en provisorisk perrong i Alsike.
— Byggs stationen räknar vi med att minska koldioxidutsläppen med 1 000 ton per år.
De totala koldioxidutsläppen i Knivsta beräknas till 23 000 ton per år.
Den provisoriska stationen är den största delen i klimatstrategin. Men det finns fler. En bättre miljö ska även skapas genom att:
— Allting kommer inte att ske på en gång. Tanken är att åtgärderna ska genomföras under en fyraårsperiod.
Nervös väntan
Sedan april i år har Jenny Lerinder slitit med ansökan, som enligt länsstyrelsen i Uppsala håller bra kvalitet. Om kommunens politiker, som inte har tagit ställning till materialet ännu, säger ja till projektet blir det en nervös
väntan fram till april nästa år.
— Det vore jättekul om kommunen får pengar, då skulle jag känna mig mycket stolt över mitt arbete, säger Jenny Lerinder.